loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پاسخ نامه وقف - جلد ششم

پاسخ به پرسش هایی درباره مدیریت وقف

ناشر به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی)

نویسنده روح الله بیدرام

ویراستار زهرا صنوبری

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 112

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 73867 10003022
10,000 9,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب پاسخ‌هایی درباره‌ی مدیریت وقف نوشته روح الله بیدرام است و در انتشارات به نشر به چاپ رسیده است. یکی از اموری که لازم است در بنای جامعه اسلامی مورد توجّه و عنایت خاصّ قرار گیرد، احیای سنّت‌های اسلامی است.
سنّت‌هایی که اگر به‌طور جدّی در جامعه رایج شوند، قادرند بسیاری از مشکلات و مسائل جامعه را بدون دخالت قوّه قهریه با تکیه بر انگیزه معنوی مردم حل کنند. یکی از اموری که لازم است در بنای جامعه اسلامی مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد، احیای سنت های اسلامی است.

در میان سنت‌های حسنه و نیکو و شایسته‌ای که همچون صدقه جاریه باقی می‌ماند و اثرات و برکات آن نصیب افراد جامعه می‌شود، سنت حسنه وقف است. کتاب پاسخ نامه وقف- جلد ششم:پاسخ به پرسش هایی درباره مدیریت وقف در چهار فصل به سوالاتی پیرامون وقف می‌پردازد.
فصل اول: اشخاص حقوقی
فصل دوم: اشخاص حقیقی
فصل سوم: عوامل طبیعی
فصل چهارم: مدیریت فرهنگی

خواندن کتاب پاسخ‌هایی درباره‌ی مدیریت وقف را به تمام علاقه‌مندان و پژوهشگران علوم دینی پیشنهاد می‌کنیم.

موقوفات از ظرفیت‌های فراوانی برخوردارند که امکان تحولات زیادی را در جهت رفع تبعیض و تحقق عدالت در جامعه فراهم می‌آورند؛ به‌عنوان مثال، طرح ایجاد مسکن برای زوج‌های جوان یکی از این ظرفیت‌هاست که اقدامی پیشتازانه از سوی سازمان اوقاف بوده و ناظر بر توانمندی وقف در جهت گسترش عدالت اجتماعی است.
باید توجه کرد که گشودن ظرفیت‌های جدید در برخی موارد، نیازمند تغییر اساسی در قوانین یا نگرش‌های سنتی است، ولی بسیاری از این ظرفیت‌های دست‌نخورده، تنها به اندکی تیزبینی و درایت محتاج است.
به‌عنوان مثال، هدایت واقفین به‌سوی وقف‌های کارآمد و مورد نیاز می‌تواند از بسیاری از این ظرفیت‌ها را فرارو قرار دهد؛ همچنین ارائه راهکارها و شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری در آینده، گام مهمی در جهت اعتلای فرهنگ و جایگاه وقف است که باید از سوی واقفین مدنظر قرار گیرد.
بر این اساس یکی دیگر از مسئولیت‌های سازمان اوقاف در ترویج و نشر فرهنگ وقف، ایجاد، تبیین و تبلیغ نگرش‌های نوین برای واقفین بالقوه می‌باشد که باید به‌عنوان وظیفه ترویجی و فرهنگ‌سازی از سوی سازمان اوقاف پیگیری شود.
اشاره به این نکته خالی از فایده نیست که نیازهای عمومی و خصوصی مردم نسبت به زمان‌ها و مکان‌های مختلف متفاوت است، مثلاً در یک زمان، مردم به کاروانسرا، آب‌انبار و... نیاز مبرم‌داشتند، اما در روزگار ما تأسیس فضاهای آموزشی، درمانی، مسکن، جاده‌ها و... از اولویت بیشتری برخوردارند؛
ازاین‌رو آگاهی‌دادن به مردم و کسانی که درصدد وقف اموال خود هستند، می‌تواند به سمت‌وسودادن وقف‌های جدید در جهت اولویت‌های جامعه، کمک شایان و درخور توجهی نماید. از آنجا که وقف، کار ویژه‌های مختلفی دارد، خیرین با پهنه گسترده‌ای روبه‌رو هستند که دست آن‌ها را در درمان آسیب‌ها و رفع نیازها باز می‌گذارد.
ازجمله موقوفاتی که احداث آن‌ها در این روزگار حرکتی لازم و نو محسوب می‌شود، اختصاص مصارف وقف به حل معضلاتی مانند مشکل ترافیک، وقف جایزه‌های بزرگ برای پیشرفت‌های علمی، هنری و...، وقف بورسیه برای رشد استعدادهای درخشان و سایر مواردی است که خیرین و مسئولین اوقاف باید با رصدکردن نیازهای جامعه به آن بپردازند.
همچنین با توجه به تحولات منطقه و موقعیت تاریخی مسلمین، استفاده از امکان وقف برای اهداف فرامرزی نیز از مصارف نو و مورد نیاز محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال، وقف املاک و رقبات برای کمک به مردم مظلوم مسلمان در اقصی‌نقاط عالم مثل فلسطین، عراق، افغانستان و... می‌تواند با مشارکت چند کشور انجام شود و علاوه بر عواید مادی، برکات سیاسی نیز داشته باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما