loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حسن یوسف: نکته های تربیتی سوره مبارکه یوسف

ناشر کتاب جمکران

نویسنده محمد شریفی ریگی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 286

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 73891 10003022
25,000 22,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

تربیت و هدایت بشر از دغدغه های مهم جامعه بشریت از ابتدای خلقت بوده و هست. اصولاً فلسفه رسالت و بعثت انبیا و اوصیا بر همین اساس بوده است و همواره دشوارترین کارها در عالم هستی همین است که سمت و سوی تربیت ابناء بشر به چه اهدافی ختم گردد؟

از آنجا که موضوع تربیت، شکوفا نمودن استعدادهای انسانی است؛ بنابراین، در هر برهه ای از زمان دغدغه مسئولان تربیتی، هدف، نهایت، غایت و کمال تربیت است. از این لحاظ مکاتب تربیتی گوناگونی شکل گرفته که هر کدام مطابق اهداف تربیتی خود به تربیت انسان ها اقدام کرده اند. چون موضوع تربیت انسان است؛ بنابراین، باید سراغ کسی رفت که تمامی ابعاد وجود انسان را می داند، از مبدأ و مقصد سیر حرکت وی آگاهی کامل دارد، تمامی نیازها و اسباب سعادت و تکامل و شقاوت وی را می داند. او تنها همان خالق وی (خداوند متعال) است.

از همین رو در این کتاب با بررسی سوره یوسف حول سه محور اساسی نکات تربیتی و اخلاقی آن بیان شده است:
1. روش های تربیتی؛
2. نکات تربیتی اعتقادی؛
3. نکات تربیتی اخلاقی.

«وَ ما اُبَرِّئُ نَفسی اِنَّ النَّفسَ لَاَمّارهُ بِالسّوءِ اِلّا ما رَحِمَ رَبِّی اِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحیمٌ؛ و من نفس خود را تبرئه نمی کنم؛ چرا که نفس قطعاً به بدی امر می کند، مگر کسی را که خدا رحم کند؛ زیرا پروردگار من آمرزنده مهربان است».

یکی از دام های مهم شیطان که منجر به خسران و هلاکت فرزند آدمی می گردد، متابعت از هوای نفس است. بی شک خالق متعال در وجود انسان، غرایزی برای حفظ سلامت و تکامل او نهاده است و تمام حرکات و فعالیت های درونی و بیرونی از این غرایز و استعدادها نشئت می گیرد. این غرایز (نفس) دارای دو بُعد مثبت و منفی است که شناخت این غرایز و کنترل و هدایت آنها و همچنین تمییز انگیزه های بد از خوب، در مسیر تکاملی حرکت انسان نقش اساسی دارد.

تسلط بر قوای نفسانی و مهذب ساختن آنها از تمایلاتی که جنبه انحراف و سقوط نفس را فراهم می کند و تقویت این قوا در جهت امور ملکوتی و معنویِ مورد قبول عقل و شرع، گام مهمی در اعتلای سعادت انسان و موجبات مالکیت قوای نفسانی است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما