loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درباره عکاسی

ناشر حرفه نویسنده

نویسنده سوزان سانتاگ

مترجم نگین شیدوش

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 381

معرفی کوتاه

کتاب درباره عکاسی اثر سوزان سونتاگ نویسنده، نظریه پرداز و فعال سیاسی آمریکایی درباره تغییرات عظیمی است که عکاسی و دیدن عکس ها طی 140 سال گذشته بر خود دیده اند.

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب درباره عکاسی، نوشته ی سوزان سونتاگ است که اولین بار در سال 1977 انتشار یافت. این اثر، پژوهشی ارزشمند درباره ی عکس ها و به طور کلی عکاسی است؛ هنری که دائماً تجربه و واقعیت را به هم گره می زند. سونتاگ در این کتاب به مفهوم «شفافیت» می پردازد و بیان می کند در زمانی که از هر چیزی می توان عکس گرفت و عکاسی، چارچوب ها و تعاریف هنر را دگرگون ساخته، بیننده قادر است یک عکس را آزادانه و بدون هیچ توقعی برای کشف معنای آن، از نظر بگذراند. این اثر که از شش مقاله ی جذاب و آموزنده تشکیل شده (از جمله مقاله ی به یاد ماندنی «در غار افلاطون»)، کاوشی ژرف و هوشمندانه درباره ی چگونگی تأثیرات عکاسی بر جامعه است.

در جریان دهه های اولیه ی ابداع عکاسی از عکس ها انتظار میرفت که تصاویری آرمانی یا ایده الیزه باشند. در حال حاضر نیز کماکان هدف بخش اعظم عکاسی آماتوری همین است و از نظر آن عکسی زیبا به معنای عکس چیزی زیبا مانند یک زن یا غروب آفتاب است. در سال 1915 ادوارد استایکن عکسی از یک بطری شیر بر روی پله های اضطراری خانه ای اجاره ای گرفت. و بدین ترتیب یکی از نخستین نمونه ها از انگاره ای کاملا متفاوت از یک عکس زیبا را ارایه داد. از دهه ی 1920 به این سو غالب عکاسان جاه طلب کسانی که آثارشان به موزه ها راه می یابد به طور منظم از موضوعات تغزلی فاصله گرفته اند و آگاهانه به جست و جو در دستمایه های ساده مبتذل و حتی سبک و بی معنی پرداخته اند.

در دهه های اخیر عکاسی کم و بیش موفق شده است مطابق با چارچوبی که ویشمن پیشنهاد کرده بود برای همگان نوعی بازنگری در تعریف زشت و زیبا به وجود آورد. اگر (بنا به واژگان ویشمن) هر شی یا موقعیت یا ترکیب یا فرایند خاص نمایان گر نوعی زیبایی است جدا کردن برخی چیزها به عنوان زیبا و کنار گزاردن برخی چیزها به عنوان نازیبا کاری ساختگی است. اگر تمامی اعمال و اندیشه های یک شخص مهم اند، مهم دانستن برخی لحظه های زندگی و پیش پا افتاده شمردن بخش اعظم آن دل بخواهی به نظر میرسد.

عکس گرفتن به معنای اهمیت بخشیدن است. احتمالا هیچ موضوعی وجود ندارد که نتوان آن را زیبا کرد. به علاوه هیچ راهی برای سرکوب گرایش ذاتی تمامی عکس ها به اینکه موضوع خود را از نوعی ارزش برخوردار سازند وجود ندارد. اما البته معنای ارزش، خود می تواند دگرگون شود. چنانکه در فرهنگ معاصر حاکم بر تصویر عکاسی، که در واقع هجو انجیل ویشمنی است دگرگون شده است…
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما