loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انسان و گستره حقوق بندگی: شرح رساله حقوق امام سجاد (ع)

5 (1)

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده محمدباقر تحریری

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 792

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب انسان و گستره حقوق بندگی به قلم محمدباقر تحریری نوشته شده و توسط نشر بوستان کتاب قم منتشر شده است.

رساله حقوق امام سجاد (ع) منشوری است که شخصیت حقیقی انسان را به طور خاص بیان می کند، یعنی شخصیت آدمی چگونه و با چه اعمال و رفتار و اوصافی ظهور می یابد.

این خضوع و اطاعت آگاهانه از ذات پاکی الهی به طرق گوناگونی خود را نشان می‌دهد که به عنوان اصلی‌ترین حق یا حق بزرگ خداوند که پرستش واقعی و بندگی خالصانه است، تلقی شده و می‌تواند با انواع دیگر حقوق که در تعامل فرد با سایر انسان‌ها ایجاد می‌شود، اعمال گردد.
امام سجاد (ع) قبل از بیان پنجاه حقی که بر عهده‌ی انسان است مانند حق روح و نفس، زبان، چشم، شکم، گوش، دست و پا، والدین، فرزندان، همکاران و ...، از حق خدا یاد می‌کند تا روشن شود که حقوق دیگر مربوط به این حق است و این حق منبع و منشا دیگر حقوق است. هر انسانی می تواند با نگاه به خود و تفکر در وجود و آفرینش خویش در مورد این حق الله بیندیشد و تشخیص دهد که سایر حقوق همواره همراه اوست و توسط پروردگار متعال و اولیای گرانقدرش بیان شده است.

در قدم اول رابطه و شان وجود مخلوقات، به ویژه انسان‌ها با حق تعالی در کتاب "انسان و گستره حقوق بندگی" بیان شده است و سپس کاربرد آیات و روایات توسط آیت الله "محمدباقر تحریری" تشریح می‌شود تا مشخص شود که این رابطه چه ملزوماتی دارد و چگونه انسانها با تحقق این الزامات به کمال واقعی دست می یابند.

در کتاب انسان و گستره حقوق بندگی، ابتدا رابطه و شئون وجودی موجودات به ویژه انسان با حق تعالی بیان شده است و سپس اجرای آیات و روایات توضیح داده شده که این رابطه، چه اقتضائاتی دارد و با اجرای این اقتضائات، انسان به کمال حقیقی خود نائل می شود.

شرع مقدس با ترغیب ها و سخنان لطیف، می خواهد انسان ها تحت لوای شرع به درجه ای از طهارت برسند و مومن باید به اندازه معینی، خود را به ریاضت های لازمی عادت دهد.
تا انسان خود را به ریاضت نیندازد، جنبه های معنوی مخفی در او ظهور نمی کند معادن هم اگر بخواهند خالص شوند، باید در وضعیتی قرار گیرند که آتش به آنها بخورد، ناراحتی ها را تحمل کنند تا به حسب وجودی خود، ناخالصی ها از وجودشان کنار برود.
آنچه انسان را بالا می برد خالصی هاست که مراتبی دارد و مرتبه ای از رسیدن به خالصی ها روزه گرفتن است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما