loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

توانمندسازی روستایی (اصول بنیادین، رهیافت ها، نظریه ها و تجارب)

ناشر دانشگاه تربیت مدرس

نویسنده عبدالرضا رکن الدین افتخاری

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 344

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

امروز زمان آن رسیده است که نیروی محرکه را از برون روستاییان به درون آنها منتقل کرد و آگاهی آنان را ارتقا بخشید؛ اهداف کاری را برای آنها روشن کرد و به آنها حق انتخاب داد. به جای این که به افراد روستایی گفته شود که چه کاری را در حوزه اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیکی و ... انجام دهند و چگونه و کی انجام دهند، ظرفیت های شناختی آنان را بالا برد که خود مشکلات خود را حل کنند و خود تصمیم بگیرند، خود کنترل، خود معنی دار و ... باشند، اعتماد به نفسشان فزونی یابد و مسئولیت های مدیریت توسعه روستایی را خود بر عهده بگیرند و نقش دولت در این بین در حد تسهیل­گری باشد.
امروز این مسئله که مردم و جوامع روستایی باید سازمان یافته باشند و از توانایی ها، استعدادها و خلاقیت های خویش استفاده و آن را سازماندهی کنند از الزامات فرایند توسعه پایدار روستایی قلمداد می شود. خاستگاه این نوع نگرش، توسعه پایدار و مفهوم سازی های جدید آن است که در دیدگاه توسعه ظرفیتی تبیین می شود و با سازو کارهای ظرفیت سازی و توانمندسازی عینیت می یابد و تأکید بر توانمندسازی روستاییان چه آن زمان که در معرض فقر قرار گرفته اند یا زمانی که فارغ از شاخص های فقر مادی از عاملیت جریان توسعه محروم مانده اند یا حتی به مشارکت در فرایند توسعه فراخوانده نشده اند وجه مشترک بحث های توسعه و روستاییان در دو دهه اخیر است. بنابراین، توانمندسازی روستاییان از پیش شرط های ضروری برای دستیابی به توسعه پایدار روستایی است.
این کتاب شاید در نوع خود اولین کتاب در این زمینه باشد که در 5 فصل تدوین شده است. در فصل اول به تعاریف توانمندسازی، ابعاد توانمندسازی روستایی، اهداف توانمندسازی، ضرورت و اهمیت توانمندسازی و مدیریت دانش، آموزش و نسبت توانمندسازی با ظرفیت سازی و مشارکت پرداخته شده است. در فصل دوم رهیافت ها، نظریه ها، راهبردها و مدل های توانمندسازی تجزیه و تحلیل شده اند. در فصل سوم به تجارب مطالعاتی و سیاستی رهیافت توانمندسازی در جهان و ایران توجه شده است. در فصل چهارم نیز به بومی سازی شاخص های توانمندسازی روستایی در ایران پرداخته شده است و فصل پنجم سخن آخر را شامل می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما