loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تربیت دینی و جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات

ناشر دانشگاه تربیت مدرس

نویسنده سید مهدی سجادی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 150

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

در فصل اول کتاب به تأثیر برابری دانش با اطلاعات بر فرایند تربیت دینی اشاره شده است. ملاحظات روش شناختی، جنبه دوم جهانی شدن ارتباطات و اطلاعات محسوب می شود. اینترنت از عناصر اصلی ملاحظات روش شناختی روند جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات است که نقش حیاتی و منحصر به فرد را در حیطه روش های آموزش و یادگیری ایفا می کند. رواج اینترنت، در واقع به معنای تغییر در فضاهای روش شناختی سنتی است که بر فرایندهای تربیتی غلبه یافته اند و همچنین به معنای ایجاد فضای جدید روشی؛ همچون فضای ریزوماتیک در حوزه روش شناسی تربیتی است. اینترنت به عنوان یک ریزم، چالش هایی را متوجه شیوه های سنتی و رایج تربیت دینی می سازد که در فصل دوم کتاب به آن پرداخته شده است. دیگر جنبه جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات خلق فضاهای یادگیری ابر متنی به جای یادگیری منحصر به متن در حوزه تربیت دینی است، که البته خود به چالش هایی در زمینه فرایند تعلیم و تربیت دینی صرفاً مبتنی بر متن مکتوب منجر خواهد شد. این موضوع نیز در فصل سوم مورد بررسی قرار می گیرد.

بر اساس آنچه که در سه فصل اول کتاب بدان اشاره شده است، در فصل چهارم، سعی نگارنده بر این است تا رویکردهای تربیت دینی را که متناظر و متناسب با پیامدهای چالش برانگیز جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات است، مورد بررسی قرار داده و در نهایت رویکرد مختار خود را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در واقع سوال اصلی که در این فصل مورد توجه قرار می گیرد، ناظر بر رویکردهایی از تعلیم و تربیت دینی است که تنها تحت تأثیر پیامدهای جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات و از منظر اقتضائات آن موضوعیت می یابند. هدف از بررسی این موضوع نیز یافتن رویکرد منطقی مواجهه با چالش های منفی جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات و پاسخ به چالش های مثبت آن می باشد. در این فصل عناصری از رویکرد مختار همچون اهداف، روش ها و برنامه درسی و ویژگی های آنها متناظر با تأثیرات جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات، مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل پنجم نیز مدل مطلوب تعلیم و تربیت دینی مورد نظر را همراه با ویژگی های عناصر آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داده ایم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما