loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) (1) ویژه مسائل امنیتی (CIS)

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

نخستین مقاله این کتاب با عنوان گسترش ناتو به شرق و حضور در آسیای مرکزی و قفقاز، با ارائه شناختی مقدماتی از ناتو و وضعیت کنونی آن به بررسی طرح های موجود در خصوص گسترش این اتحادیه نظامی پرداخته، اهداف پیدا و پنهان نفوذ آن به منطقه تحت نظر CIS را به تجزیه و تحلیل می نشیند.
مقاله دوم این کتاب با اشاره به اهمیت منطقه استراتژیک آسیای مرکزی برای قدرت های بزرگ جهانی، امتیازات ژئوپولیتیک آن را برشمرده، تهدیدات و فرصت های امنیتی آن را با توجه به فاکتورهایی متعدد مورد بررسی قرار می دهد.
مقاله سوم با توجه به بی ثباتی ناشی از عوامل قومی، سیاسی و فرهنگی در منطقه قفقاز جنوبی، نگرش ارمنستان به معضلات امنیتی این منطقه را تشریح کرده و آن را با استناد به واقعیت های ژئوپولیتیک منطقه و کشورهای همسایه مورد بررسی قرار می دهد.
بررسی سیاست ها و اقدامات امنیتی روسیه در خارج نزدیک (چهارده جمهوری جدا شده از شوروی سابق) عنوان مقاله چهارم است که در آن نویسنده تلاش می نماید با مفروض قرار دادن دو مسئله اسلام گرایی و گسترش ناتو به عنوان تهدیدات نوین برای فضای امنیتی روسیه، به مرور اقدامات این کشور در مقابله با مسائل فوق پرداخته، اهداف روسیه از مبارزه با این تهدیدات را بررسی نماید.
در مقاله پنجم نویسنده با اشاره به معضلات امنیتی منطقه قفقاز، به انتخاب های ممکن در خصوص سیستم های امنیتی منطقه ای (با مشارکت بازیگران منطقه یا حضور یک هژمون خارجی) پرداخته و میزان محتمل بودن هر یک از آنان را مورد بررسی قرار می دهد.
ششمین مقاله نیز از منظری آماری به بررسی میراث تسلیحات هسته ای شوروی سابق برای جمهوری های تازه استقلال یافته پرداخته، مکان و وضعیت عملیاتی بودن هر یک از آنان را در کشورهای مذکور مورد بحث قرار می دهد.
مقاله بعدی با بررسی چهار ساختار عمده امنیتی در میان جمهوری های شوروی سابق یعنی CIS، CST، شانگهای و گوام، به کارویژه های امنیتی و نحوه کارکرد آنها پرداخته و با رهیافتی توصیفی ـ تحلیلی به تبیین این ترتیبات امنیتی می پردازد.
و سرانجام مقاله هشتم این کتاب با اشاره به تهدیدات امنیتی روسیه در آغاز قرن 21 و همچنین سیر تحولات آموزه های نظامی آن، به بررسی طرح دکترین جدید نظامی این کشور پرداخته و با تأکید بر نکته قابل توجه این طرح که همان «طراحی پیشگیرانه علیه اهداف تروریستی» می باشد، دکترین مذکور را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما