loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بنیان های فکری جامعه شناسان غرب و متفکران اجتماعی اسلامی

ناشر آفتاب توسعه

نویسنده سید سعید زاهد زاهدانی | مریم مومنی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 350

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 74864 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
220,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب بنیان های فکری جامعه شناسان غرب و متفکران اجتماعی اسلامی نوشته مشترک «سید سعید زاهدانی» و «مریم مومنی» است که به همت مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا و توسط انتشارات آفتاب توسعه روانه بازار نشر شده و تلاش می کند دیدگاه های متفاوتی را نسبت به مساله علوم انسانی، علوم اجتماعی مطرح کند.

در مقدمه کتاب بنیان های فکری جامعه شناسان غرب و متفکران اجتماعی اسلامی آمده است: علم پدیده ای فرهنگی است. هر فرهنگ مبانی فکری و بنیادی یا به عبارتی، جهان بینی و جهان شناسی مربوط به خود را دارد؛ از این رو، نمی توان علم را جدای از این مبانی فکری و فرهنگی تصور و ارزیابی کرد. همه عقلای عالم در این موضوع اتفاق نظر دارند که ورود هر نوع پیش داوری در دریافت واقعیت مذموم و نکوهیده است، این بدان معنا نیست که گرایش های فرهنگی در تولید علوم دخالتی ندارند.

گرایش ها و بینش های فرهنگی بر مبانی هر علمی حاکمیت دارند و در حوزه علوم انسانی و اجتماعی این امر بسیار واضح تر و روشن تر است. نوع جهان بینی و جهان شناسی در نوع تولید علم اثر مستقیم و غیرمستقیم دارد. این امر به ویژه در علم جامعه شناسی بسیار گسترده قابل ملاحظه است.

اندیشمندان مختلف این رشته با نوع جهان بینی و جهان شناسی خود به تولید نظریه پرداخته اند، از این رو تنوع بسیار وسیعی در نظریات جامعه شناسی به چشم می خورد. برای مثال نظریه پردازان کلاسیک جامعه شناسی که همگی به تفسیر و تحلیل حادثه بسیار مهم و فراگیر ظهور، بقا و آینده تمدن مدرن پرداخته اند، بر اساس مبانی فکری خود تحلیل های گوناگونی ارایه کرده اند. این تحلیل ها به گونه ای با هم متفاوت است که گاهی ضدیت و تضاد عمیقی را نشان می دهد و موضع گیری های بسیار متباینی را بر اساس خود به کارگزاران اجتماعی تکلیف می کند؛ برای مثال مکاتب سرمایه داری و مارکسیستی.

هرچند برخورداری از یک زمینه فرهنگی وجه تشابهاتی را در نظریات نشان می دهد، اما در همان یک فرهنگ هم تنوع نظریه پردازی ها به گونه ای است که اختلاف نظرها و موضع گیری های عمیقی را به دنبال خود می آورد. برای مثال بین سنت اروپایی و آمریکایی در این رشته اختلافات چشمگیری وجود دارد و در هر یک از این دو سنت گفته شده باز اختلافاتی مشاهده می شود. مثلا بین جامعه شناسی آلمان، فرانسته و انگلستان در اروپا تفاوت های روشنی قابل مشاهده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما