loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اخلاق الاهی - جلد نهم: آثار مشترک قوای سه گانه نفس - بخش دوم: آزمایش الاهی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 75159 10003022
65,000 58,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مبحث امتحان یا آزمایش الهی یکی از مباحث مهم اخلاقی است که حجم چشمگیری از آیات و روایات را به خود اختصاص داده است. آیات و روایات مربوط به این موضوع مبیّن آن است که امتحان سنّت خدای متعال است و کسی را از آن گریزی نیست. در ارتباط با این موضوع سؤالات کوچک و بزرگ زیادی در ذهن هر مسلمانی مطرح می شود سؤالاتی که اگر پاسخ مناسبی پیدا نکنند، هر یک از آن ها می تواند راه نفوذی برای شک و تردید به حوزه باورها و عقاید انسان باز کند.

برخی پرسش های مهم در این زمینه از این قرار است: نخست سؤال از چرایی آزمایش. خداوند متعال حکیم و تمامی کارهای او هدفمند است؛ بنا براین آزمایش بندگان هم با هدفی حکیمانه صورت می گیرد؛ ولی این هدف چیست؟ آزمایش معمولا برای کشف مجهولی صورت می گیرد؛ آیا چیزی از امور بندگان برای خدا مجهول است تا از طریق آزمایش به آن آگاه شود؟

پرسش دوم، سؤال از چگونگی آزمایش است. آزمایش الاهی چگونه برگزار می شود؟ خداوند متعال چگونه و از چه طریقی بندگانش را می ­آزماید؟ به عبارت دیگر این سؤال در باره اسباب آزمایش است. شناسایی اسباب آزمایش این فرصت را به ما می دهد که با آمادگی بیشتری با آزمایش مواجه شویم.
پرسش دیگر درباره اطلاع از آزمایش است؛ ما چگونه می فهمیم که در معرض آزمایش قرار داریم؟

پرسش دیگر در باره راه های موفقیت در آزمایش الهی است. انسان چگونه می تواند در آزمایش خدا، پیروز و سربلند شود و در چه صورتی ناکام و مردود می شود. و در نهایت این سؤال مطرح می شود که این آزمایش ها چه اثری در زندگی انسان دارند؟ آیا آثار آزمایش تنها در زندگی اخروی آشکار می شود یا در زندگی دنیوی هم تأثیرگذار است؟ آیا نوع رویارویی انسان با آزمایش، آثار آن را تغییر می دهد یا در هر صورت نتایج یکسانی دارد؟

آنچه گذشت برخی از پرسش­های مهم مربوط به آزمایش الهی است. این کتاب می­ کوشد پرسش های فوق و مواردی نظیر آن را از دیدگاه قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) و نیز از منظر علمای اخلاق مورد بررسی قرار دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما