loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بحران مصرف زدگی

تاملی در روند تغییرات الگوی مصرف در ایران و جهان / اندیشنامه جامعه اسلامی - 4

3.1 (7)

ناشر دیدمان

نویسنده جمعی از نویسندگان

با همکاری اندیشکده برهان

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 115

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 75294 10003022
185,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بحران مصرف‌زدگی: تاملی در روند تغییرات الگوی مصرف در ایران و جهان از انتشارات دیدمان منتشر شده است.

«روزنامه‌های چین اخیراً از مردم این کشور خواستند بیش از گذشته مصرف کنند. مردم چین نزدیک به 2 هزار و 800 میلیارد دلار پول در بانک‌های این کشور سپرده‌گذاری کرده‌اند و دولت در تلاش است تا آنان را ترغیب به مصرف بیشتر برای تحرک اقتصادی کند. دولت چین در 2 دهۀ گذشته از این پس‌انداز برای رشد اقتصادی کمک گرفته است، اما اکنون دولت امیدوار است مردم با مصرف بیشتر به رشد اقتصادی کشورشان کمک کنند.»
مطالب فوق درخواست یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا از مردم کشورش است!
«من می‌خرم، پس هستم» شعار فرهنگ مصرف‌گرایی یا Consumerism است. مصرف‌گرایی یک مفهوم اقتصادی اجتماعی است که خرید کالاها و خدمات را به هر میزان بیشتر تشویق می‌کند. بسیاری شروع این اصطلاح را از طریق تورستن وبلن (Thorstein Veblen) می‌دانند. وبلن اقتصاددان و جامعه‌شناس آمریکایی (نروژی‌تبار) و از رهبران نهادگرایی است که در شاهکار خود، «نظریۀ طبقۀ مرفه»، به معرفی عبارت «مصرف متظاهرانه» می‌پردازد. البته این نظریه تنها یک بُعد از مصرف‌گرایی است. وی در این زمینه به نتیجۀ مصرف‌گرایی شدید از بُعد اشرافی‌گری اشاره می‌کند و مثال می‌آورد که وقتی یکی از کارکنان قصر، که وظیفۀ جابه‌جا کردن صندلی از جلوی شومینه را دارد غایب می‌شود، فرد ثروتمند آن قدر بر روی صندلی می‌نشیند تا کباب شود، زیرا حاضر نیست حتی چنین کار ساده‌ای را نیز خودش انجام دهد. این مثال حد نهایی مصرف‌گرایی را در شرایط ایده‌آل آن نشان می‌دهد؛ پیدایش یک طبقۀ به شدت اشرافی و مصرف‌گرا و یک طبقۀ فقیر. این 2 طبقه 2 روی یک سکه هستند: مصرف‌گرایی افراطی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

مهری اصغریان

حتما این کتابها رو تهیه کنید ب جای دیدن و شنیدن فایلهای روانشناسی، سبک زندگی و حتی مذهبی، این کتابها رو بخونید ک هم جواب سوالاتتون رو میگیرید و قاطعانه نتیجه گیری میکنید که در زندگی چه کنید ک حالتون خیلی بهتر بشه، دلتون آروم بگیره. تازه ریشه اشتباهاتی رو ک در تربیتمون وجود داشته رو پیدا میکنید و می‌رسد سراغ رفع اشکال. خدا ب نویسنده این اثر، عمرش و قلمش برکت بده.

26 اردیبهشت 1401

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما