loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روشنفکران بر سر دو راهی: رجعت یا پیشرفت

تاریخ و تحلیل جامع حرکت روشنفکری در ایران و جهان از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی

ناشر موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت

گردآورنده کتاب موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 480

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

روشنفکری در قبل از انقلاب اسلامی خصوصیاتی داشت که جلال آل احمد در کتاب «خدمت یا خیانت روشنفکران» به آن ها اشاره می کنند. پس از انقلاب اسلامی، جز در برهه هایی خصوصاً اوایل انقلاب، روشنفکری کوچ کرده از رژیم فاسد پهلوی به نظام مطهر جمهوری اسلامی، نتوانست با آرمان ها و حرکت مردم در نظام دینی همراه شود.

شناخت نقاط تلاقی و افتراق روشنفکری دینی و مردمی جوشیده از انقلاب اسلامی و روشنفکری غیر دینی و بریده از مردم و وابسته به مبانی فکری غربی، بسیار حائز اهمیت است و نقش مهمی در بصیرت مردمی و شناخت جریان های مدعی روشنفکری و مواضع آنان دارد.

در بخشی از این کتاب امام خامنه ای در توصیف ارتجاع روشنفکری و خصوصیات آنان می فرمایند:
از بعد از جنگ تلاش های جدّی شروع شده، برای این که روشنفکری ایران را به همان حالت بیماری قبل از انقلاب برگردانند- برگشت به عقب، ارتجاع – یعنی باز قهر کردن با مذهب، قهر کردن با بنیان های بومی، رو کردن به غرب، دلبستگی و وابستگی بی قید و شرط به غرب، پذیرفتن هر چه که از غرب – از اروپا از آمریکا – می آید، بزرگ شمردن هر آنچه که متعلق به بیگانه و حقیر شمردن هر آنچه که مربوط به خودی است؛ که در باطن خودش، تحقیر ملت ایران و تحقیر بنیان هایش را همراه دارد؛ من این را دارم مشاهده می کنم. ۲۲/۲/۱۳۷۷

کتاب در ۴۸۰ صفحه در ۱۱ فصل و ۱۲ پیوست این شناخت را فراهم می نماید. از ویژگی های این کتاب، توضیحات نسبتاً مفصل و جامعی است که به صورت پاورقی در جهت معرفی و تشریح اشخاص و اتفاقات و جریان هایی است که رهبری از آن ها در بیاناتشان ذکری به میان آورده اند. نکات تصریحی در پایان هر فصل، راهنمایی و جمع بندی خوبی برای مطالعه کنندگان فراهم می آورد. تصاویر لازم و متناسب برخی بحث ها، از نقاط مثبت دیگر این کتاب است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما