loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی فقهی به قراردادهای مضاربه و جعاله بانکی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده صادق الهام

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 335

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 76454 10003022
167,500 150,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در دوران معاصر همگان می ‌دانند که حذف کلی نظام بانکی چه آثار مخربی در جامعه می ‌تواند داشته باشد و از سوی دیگر بقای نظام بانکی ربوی آثار تخریبی بیشتری در پی خواهد داشت. برای همین در طول سنوات اخیر تلاش‌ هایی در نقاط مختلف کشور برای حل این مشکل صورت گرفته است. لیکن این تلاش ‌‌ها بیشتر در حوزه هایی محدود بوده و فاقد طراحی نظام‌ مند برای سیستم بانکی می‌باشد.

از جمله تلاش ‌های تحسین ‌برانگیز که در این حوزه در جهان اسلام صورت گرفته است طراحی نظام بانکی بدون ربا در ایران است. اما در اینکه قانون بانکداری بدون ربا در مرحله اجرا با چالش‌هایی مواجه است امر مسلم و غیرقابل انکار نزد علمای اقتصاد اسلامی است. و برای همین یکی از دغدغه‌های اصلی علمای اسلامی معاصر خصوصاً بعد از انقلاب اسلامی تصحیح نظام بانکی بوده است. این چالش‌‌ها گاه به مرحله تنظیم قراردادها و گاه به مرحله اجرای آن مربوط می‌شود که برخی اشکالات مرحله اجرا نیز به‌نحوی به مرحله تنظیم بازمی‌گردد.

چالش‌ های قانون بانکداری به دو شکل قابل بررسی است. اول اشکالات ساختاری وارد و دیگر اشکالاتی که به هر یک از عقود به نحو مجزا وارد است. مهم‌ ترین اشکال ساختاری وارد بر این قانون تأثیرپذیری آن از فضای موجود در جامعه در دوران قانون‌گذاری است، به نحوی که قوانین موجود بیشتر با نظام اقتصاد دولتی سازگار است تا خصوصی.

ولیکن هدف این تحقیق ورود به اشکالات ساختاری نبوده و به‌طور خاص بررسی چالش‌های عقود می‌باشد. و به‌علت کثرت این عقود و برای افزودن به کیفیت و دقت کار به دو عقد مضاربه و جعاله که از جمله عقود مهم در نظام بانکداری بدون ربا است بسنده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما