loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حکومت و جامعه اسلامی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده مصطفی اسماعیلی | عباس مقتدایی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 310

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 76480 10003022
155,000 139,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود که در بخش نخست ابعاد نظری حکومت در اسلام بررسی می‌شود و در بخش دوم ابعاد عملی. برای تعمیق مبانی نظری حکومت اسلامی لازم است جامعه مطلوب اسلامی که تشکیل‌دهنده بستر لازم برای تشکیل و تداوم حکومت است، بررسی و مؤلفه‌های آن به بحث گذاشته شود. این چیزی است که در فصل نخست به آن پرداخته می‌شود. اما حکومت اسلامی اگر به‌دنبال حفظ حیات خود و انجام مأموریت‌های الهی و انسانی‌اش است، لاجرم باید قواعد و بنیان‌های اقتصاد اسلامی را بشناسد و آنها را سرلوحه رفتارهای خود قرار دهد. این چیزی است که فصل دوم ما را بدان رهنمون می‌سازد. اما فصل سوم در تلاش است تا با رجوع به سیره عملی و نظری پیشوایان دین نسبت حکومت اسلامی با مسئله حقوق بشر را مشخص نماید. فصول چهارم و پنجم و ششم یکی با بسط ایده ام‌القراء و دیگری با رجوع به اندیشه‌های علماء و متفکران معاصر عرب در خصوص حکومت مطلوب اسلامی و بررسی دیدگاه‌های گوناگون در این باره و در نهایت دیگری نیز با استناد به کلام امام خمینی(ره) برای فهم دوگانه «حفظ نظام» یا «پایبندی به اصول» تلاش می‌کنند تا به ابعاد نظری حکومت اسلامی عمق و غنای بیشتری ببخشند. فصل هفتم نیز تلاش می‌کند تا مؤلفه‌های نظام مردم‌سالاری دینی را در آرای رهبران جمهوری اسلامی ایران و یوسف قرضاوی یکی از علمای برجسته اهل سنت تبیین نماید. در بخش دوم نویسندگان به ابعاد عملی حکومت اسلامی می‌پردازند که شاید تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. یکی از الزامات اساسی برای نیل به حکومت مطلوب اسلامی برخورداری از مدیریت صحیح دینی است و مدیران و کارگزاران در حکومت اسلامی با تمسک به آموزه‌های اسلامی قادر خواهند بود جامعه اسلامی را به سوی اهداف متعالی راهنمایی نمایند. به این مسأله در فصل هشتم پرداخته خواهد شد. اما فصل پایانی بیانگر آن است که حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در صحنه عمل موفقیت خود را نشان داده و گفتمان اسلام فقاهتی توانسته با به چالش کشیدن گفتمان مدرنیته سکولار و نفی امپریالیسم و صهیونیسم، آرمان قدس و حمایت از فلسطین را بار دیگر در میان ملت‌ها زنده کند. در پایان امید می‌رود مقالات حاضر بتواند مقدمه‌ای برای نظریه‌پردازی درباب ویژگی‌ها، وظایف، اهداف و عملکرد حکومت اسلامی در دو سطح نظر و عمل باشد و زمینه را برای گسترش تحقیقات بنیادی‌تر فراهم نماید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما