loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

همه آینه ها: گزیده غزل های عاشورایی شاعران معاصر

ناشر سوره مهر

گردآورنده کتاب حوزه هنری استان تهران | مهدی مظفری ساوجی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 324

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 7708 10003022
23,000 21,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب همه آینه ها، گزیده غزل های عاشورایی است که توسط حوزه هنری استان تهران گردآوری شده است. در ابتدای کتاب آغاز غزل سرایی در ایران و پیشگامان غزل سرایی در ایران توضیح داده شده است و سپس یک غزل از مولوی در ابتدای کتاب آمده است. ادامه کتاب به گزیده غزل های شاعران در مورد وقایع عاشورا اختصاص دارد. در تمام این غزل ها به واقعه عاشورا پرداخته می شود و هر غزل به نوعی این واقعه را به تصویر می کشد یک غزل به شهادت حضرت علی اکبر(ع)، دیگری به شهادت علی اصغر، به شام غریبان، به آخرین دیدار امام با فرزندان و یارانش، به کوفه، به کربلا، به نینوا، به عطش و به اسارت می پردازند. غزل ها از سوی شاعران متفاوت سروده شده است. ویژگی ای که در این غزل ها به چشم می خورد توجه دقیق به جزئیات و ظرافت هایی است که شاعران به آن توجه کرده اند و جزء به جزء واقعه عاشورا را در قالب غزل به تصویر کشیده اند. قالب غزل از قالب هایی است که بعد از انقلاب رونق پیدا کرده است و محل بروز و ظهور اندیشه ها و آرمان هایی بوده که واقعه کربلا در صدر آن ها قرار دارد. شاعران تحت تأثیر انقلاب اسلامی به سرودن آثار دینی و آیینی پرداختند که هشت سال دفاع مقدس هم زمینه ای شد که شاعران به این عرصه روی بیاورند.

شعر «جان داده تشنه کام» سروده ی اکبر دخیل قمی را می خوانیم:

آبـــی برای رفع عطـــش، در گلو نریخت
جان داد تشنه کام و به خاک آبرو نریخت

دستش ز دست رفت و، به دندان گرفت مشک
کاخ بلنــــد همـــّــــت خود را فــــرو نـــریخــت

چون مهـــر، خفت در دل خون شفق، ولی
اشکـی به پیش دشمن خفاش خو نریخت

غیرت نگر، که آب به کف کرد و همـّـتش
اما به جام کام، می از این ســبو نریخت

چون رشته امـــــید بریدش ز آب، گفــت:
خاکی چو من، کسی به سر آبرو نریخت
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما