loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

موسیقی در دوره غزنویان

ناشر سوره مهر

نویسنده سید حسین میثمی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 364

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 77084 10003022
325,000 308,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

موضوع این کتاب تحولات اجتماعی و نظری موسیقی در دوران غزنوی است. انگیزة تألیف این کتاب همایش داخلی موسیقی غزنویان درسال 239 بودکه متأسفانه به دلیل مشکلات پیش آمده، همایش مذکور برگزار نشد. نگارنده، به عنوان دبیر علمی همایش، با توجه به مطالعات پیشین، تصمیم به تألیف این اثر گرفت. طرح این پژوهش در سال1394 به صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ریاست محترم جمهوری ارسال ودر 1394/7/14 مصوب شد و ازاین تاریخ مقدمات تألیف این کتاب به صورت جدی آغاز شد.

«ابراهیم طولانی‌ترین دوران سلطنت را در میان غزنویان دارد. وی نزدیک به 42 سال بر سر کار بود. ابراهیم در هرات چشم به جهان گشود. او نهمین و واپسین پسر سلطان مسعود غزنوی بود. هنگامی که طغرل بر سلطان خود عبدالرشید شورید، ابراهیم و برادرش فرخ‌زاد در زندان برغند یا بُزْغُند بودند. طغرل دست به قتل شاهزادگان غزنوی زد و کسانی را هم از پی کشتن این دو برادر فرستاد. کوتْوال، دژی که آن دو در آن زندانی بودند، در تحویل این دو برادر چند روزی درنگ کرد تا آنکه خبر کشته شدن طغرل بدو رسید و شاهزادگان جان سالم به در بردند.

با سلطنت فرخ‌زاد، ابراهیم به قلعه نای منتقل شد تا اینکه با مرگ فرخ‌زاد ابراهیم از بند آزاد شد و در 451 ق بر تخت نشست. او با سلجوقیان از در دوستی درآمد. وی در 471 یا 472 ق متوجه هندوستان شد و پس از سلطان محمود و مسعود، سومین فرمانروای غزنوی است که فتوحاتی در هندوستان برای خود رقم زد. ابراهیم دامنه تسلط غزنویان را بر این سرزمین گسترش داد و تا بنارس و قنوج و تانیسر نیز پیش ‌رفت. یکی از پسران خود به نام علاءالدوله مسعود را بر حکومت هند گماشت و با غنائم بسیار به غزنه بازگشت.

شمار فرزندان ابراهیم را چهل دختر و سی‌وشش پسر نوشته‌اند. او را فردی دین‌دار و زاهد و علاقه‌مند به آبادانی و چیره‌دست در سیاست یاد کرده‌اند. همچنین با توجه به فتوحاتش، او را با لقب محمود ثانی خوانده‌اند. با اینکه او تا حدودی عظمت از دسته ‌رفته غزنویان را بازگرداند، ولی گفته ‌شده که همواره از اینکه نمی‌تواند فتوحات دوران مسعود را بازگرداند اندوهگین بود. گفته‌اند که او خطی خوش داشت. پس از ابراهیم، فرزندش سلطان مسعود سوم، ملقب به علاء‌الدوله و الدین ابوسَعْدْ، در میان سال‌های 492 ـ 508 ق زمامدار حکومت شد.

دوران زمامداری سلطان مسعود سوم به‌ویژه در مرزهای غربی با سلجوقیان به صلح گذشت. او در زمان فرمانروایی پدرش با گوهرخاتون، دختر ملکشاه سلجوقی، ازدواج کرد. مسعود سوم در هندوستان اقداماتی نظامی انجام داد. وی راجه قنوج را شکست داد و تا مرکز هندوستان پیشروی کرد. پس از درگذشت سلطان مسعود سوم، سلطان شیرزاد به جای پدر بر تخت نشست که پس از مدت کوتاهی به دست برادرش ملک ارسلان کشته شد.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما