loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پرسش ها و پاسخ ها 57: قسمت و قضا و قدر

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده علیرضا حیدر زاده

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 150

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 77175 10003022
30,000 27,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب پاسخی است به یکی از پرسش هایی که همیشه برای انسان های کنجکاو و هوشمند مطرح بوده که آنچه در جهان رخ می دهد طبق یک برنامه از قبل پیشبینی شده صورت می گیرد و انسان به عنوان ابزاری جهت اجرایی شدن آن برنامه می باشد و یا اینکه جهان بدون برنامه قبلی بوده است و این انسان است که مختارانه هر فعلی را که بخواهد انجام می دهد و یا اینکه علاوه بر برنامه داشتن جهان , انسان نیز مختارانه هر فعلی که بخواهد انجام می دهد . این همان موضوع قضا و قدر است که از قرن اول هجری در میان متفکران اسلام به طرز ویژه ای مطرح گردیده است.

این کتاب حاوی 32 پرسش است که در 6 فصل تنظیم شده است

فصل اول چیستی قسمت و تقدیر

فصل دوم اختیار انسان و تقدیر الهی

فصل سوم آفرینش انسان و تقدیر الهی

فصل چهارم کار و ازدواج و قسمت

فصل پنجم حوادث و تقدیر الهی

فصل ششم تغییر تقدیر الهی

در بخشی از این کتاب می خوانیم :

اگر سرنوشت انسان در هر سال در شب قدر رقم می خورد پس نقش ما در تعیین سرنوشت های خود چگونه می باشد؟

در اینکه انسان مختار است شکی نیست ; شک در مختار بودن انسان شک در یکی از بدیهی ترین یافته های انسانی است . چرا که انسان مختار بودن خود را نه از راه استدلال بلکه با علم حضوری و وجدانی ادراک می کند که خطا در آن راه ندارد.

از طرف دیگر مختار بودن انسان جزء قضا و قدر الهی است یعنی خداوند متعال اراده نموده است که انسان مختار باشد و کارهای واقع در محدوده ی اراده اش را با اختیار انجام دهد ; و اراده خدا حتما تحقق می یابد. پس محال است افعال ارادی انسان بدون اختیار خود او تحقق یابند. بنابراین شکی نیست که تقدیرات شب قدر نمی تواند در مقابل اختیار انسان قرار گیرد.

پس آنچه در شب قدر نوشته می شود, این نیست که هرکسی چه خواهد کرد، بلکه این است که او با چه اموری مواجه خواهد شد. به عبارت ساده تر آنچه در شب قدر نوشته می شود, سوالات امتحانی است نه پاسخ های آنها .پاسخ ها را خود شخص باید بدهد تا آینده او ساخته شود .برای مثال در شب قدر مقدر می شود که فلان شخص در فلان زمان پول هنگفتی پیدا کند, اما اینکه این شخص در مقابل این حادثه چه عکس العملی نشان خواهد داد, با خود اوست .کما اینکه برای شخص دیگری مقدر شده همان پول هنگفت را گم کند و عکس العمل او نیز شکل دهنده ی وجود اوست. و در این میان کار دین و شریعت این است که نحوه پاسخگویی به این سوالات را تعلیم می دهد...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما