loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پرسش ها و پاسخ ها 60: نگاهی دوباره به مسئله حجاب

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده سید حسن موسوی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 290

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 77177 10003022
50,000 45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر بخشی از پرسش ها و پاسخ های دانشجویی پیرامون حجاب و عفاف و احکام آن و موضوعات مبتلا به در این زمینه است که توسط محقق ارجمند حجت الاسلام سید حسن موسوی پاسخ دهی و توسط دکتر قدوسی زاده ارزیابی شده است.

این کتاب در ده فصل تنظیم شده است:
فصل اول پیشینه حجاب

فصل دوم حجاب در قرآن و سنت

فصل سوم کارکردها و چرایی حجاب

فصل چهارم حجاب برتر

فصل پنجم حجاب و خانواده

فصل ششم حجاب و ازدواج

فصل هفتم حجاب و اجتماع

فصل هشتم حجاب و دانشگاه

فصل نهم حجاب و مجازات ها

فصل دهم احکام حجاب و نگاه

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

پرسش 7 برخی می گویند اصلا حجاب در قرآن به معنای پوشش زنان نیست آیا این حرف صحیح است؟ لطفا بگویید در کدام آیه از آیات قرآن کریم راجع به موضوع حجاب بانوان و نهی از بی حجابی تصریح شده ؟

به عنوان مقدمه باید گفت در فرهنگ فارسی , حجاب به معنای نقاب و چادری است که زنان چهره و سر تا پای خود را با آن می پوشانند و در زبان عربی « حجاب » به معنای پرده , حاجب پوشیدن و پنهان کردن و مانع خواه مانع مادی مانند پرده و د یوار و یا مانع معنوی می باشد; از همین رو در قرآن کریمنیز واژه حجاب در مورد چیزی استعمال شده که از هر نظر , مانع دیده شدن چیز دیگری می شود. چنانکه درباره زنان پیامبر صلی الله علیه و آله در قرآن مجید می خوانیم :

( و اذا سالتموهن متاعافسالوهن من وراء حجاب ...) « اگر از زنان چیزی خواستید از پشت پرده درخواست کنید». با توجه به آنچه گفته شد معلوم می شودبه کارگیری کلمه حجاب در قرآن کریم , به معنای حجاب اسلامی مصطلح نیستبلک استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن یک اصطلاح نسبتا جدید است . در قدیم و مخصوصا در اصطلاح فقها کلمه ستر که به معنای پوشش است به کار رفته است.

اما در قران مجید درباره حجاب و پوشش از واژه جلباب و یا خمار استفاده شده و در روایات در بحث نماز ( کتاب الصلوة) و ازدواج ( کتاب النکاح ) واژه ستر و ساتر به معنای پوشش و وسیله پوشش زن در مقابل نامحرمان استفاده شده و فقها نیز چه در کتاب صلوة و چه در کتاب النکاح که متعرض این مطلب شده اندکلمه ستر را به کار برده اند , کلمه حجاب را به کار نبرده اند. بهتر این بود که این کلمه عوض نمی شد...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما