loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روز آزادی زن: تاریخ شفاهی قیام 17 دی زنان مشهد

زنان انقلاب 1

4.5 (2)

ناشر راه یار

گردآورنده کتاب سمیه ذوالفقاری | ندا ترکمن چه | ملیحه بخشی نژاد

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 185

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 77445 10003022
35,000 31,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب روز آزادی زن تاریخ شفاهی اولین راهپیمایی و تظاهرات زنان در جریان انقلاب اسلامی و قیام 17 دی 1356 در مشهد است. این کتاب تاریخ شفاهی قیام 17 دی زنان مشهد را روایت می‌کند و 8 فصل دارد: «رهایی از بند»، «قیام علیه طاغوت»، «کوچه‌های بن‌بست»، «زندان زنان»، «تلاش برای آزادی»، «پژواک صدای زنان»، «ضمائم» و «اسناد و تصاویر».

اهمیت راهپیمایی 17 دی زنان مشهد در دل خفقان سیاسی و فرهنگی دوران پهلوی، به اضافه نگرانی برای از دست رفتن اطلاعات در گذشت زمان، باعث شد که بخش تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بررسی پروژه «قیام 17 دی 1356 زنان مشهد» را آغاز کند. کتاب روز آزادی زن، به بحث زنان و وضعیتشان در دوران ستم‌شاهی می‌پردازد و علل و نتیجه راهپیمایی زنان در آن دوره را بررسی می‌کند.

کتاب روز آزادی زن: تاریخ شفاهی قیام 17 دی زنان مشهد اولین کتاب از مجموعه زنان انقلاب است. این کتاب توسط سمیه ذوالفقاری، ندا ترکمن چه و ملیحه بخشی نژاد گردآوری شده است و در انتشارات راه یار به چاپ رسیده است.

هر سال 17 دی، میدان مجسمه مشهد شاهد جشن کشف حجاب بود. زنان و مردان موافقِ این سیاست در این روز به منظور تجلیل از اقدام رضاخان، گرد هم می آمدند و دسته گل هایی به پای مجسمه او می ریختند. هفده دی 1356 شمسی هم مثل هر سال، همه چیز برای تجلیل از رضاخان آماده بود و زمستان سرد و ساکت شهر، خیال رژیم را از هر مزاحمی آسوده کرده بود؛ غافل از آنکه بانوان با حجاب مشهدی در این روز آماده برافروختن شعله تظاهراتی بودند که تا آزادی کامل مردان و زنان ایران از استبداد پهلوی فرو ننشست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما