loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ولایت در فرهنگ اسلام

مفاهیم، انواع و پیامدهای سیاسی - اجتماعی آن

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده محمدحسین اسکندری

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 229

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 77620 10003022
23,000 21,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

"ولایت" مهم ترین مفهومی است که به یک پدیده اجتماعی فراگیر اطلاق می شود، جنبه تضایفی دارد و آثار و نتایج مثبت و یا منفی برجسته ای در همه ابعاد زندگی برای تک تک افراد و کلیّت جامعه در پی می آورد.
ولایت حقیقتی است پیچیده، دارای وجوه حقیقی و اعتباری و ابعاد روان شناختی و جامعه شناختی، تا آنجا که به یک لحاظ جلوه عمیقی از محبت و نوع دوستی است، به لحاظ دیگر تجلّی عظیم قدرت و اقتدار اجتماعی؛ از یک جهت زیباترین چهره مصلحت سنجی است و از جهت دیگر والاترین مظهر عبادت و خداپرستی یا برجسته ترین نوع استکبار و قدرت پرستی.
ولایت در عمومی ترین مفهوم خود، دو چهره دارد:
1. ولایت تکوینی؛ که مبدأ هستی موجودات و منشأ اظهار قدرت به دست انبیا برای هدایت یافتن و باور معجزات و زمینه ساز معاد است برای نیکوکاران و گنهکاران به منظور اجرای عدالت و دادن پاداش ها و عقوبات؛
2. ولایت تشریعی که در شکل "ولایت های متعارض" و "ولایت های متقابل" و "ولایت های متوافق" ظاهر می شود؛ تا هم ابعاد سیاسی ملّی و بین المللی، تقنینی، اجرایی و قضایی را رهبری کند، به این امید که نظم، امنیّت، عدالت و آرامش همگانی را در پی داشته باشد و زمینه رشد به بالاترین حدّ کمال و برجسته ترین قلّه سعادت برای همه فراهم گردد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما