loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علم اقتصاد و مسئله شناخت

نقدی معرفت شناختی بر روش شناسی اقتصاد نئوکلاسیکی

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده عبدالحمید معرفی محمدی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 295

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 77756 10003022
10,700 10,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

یکی از مباحث مهم در فلسفه هر علمی از جمله علم اقتصاد معرفت شناسی یا نظریه ای در باب شناخت در آن علم است. نظریه شناخت به ویژه در دوران جدید با انقلاب کوپرنیکی کانت ابعاد جدیدی به خود گرفت و فلسفه علوم طبیعی و اجتماعی را از خود متأثر کرد.
با وجود اینکه فلسفه علم، معرفت شناسی و روش شناسی در قرن بیستم توسعه و پیشرفت زیادی داشته، علم اقتصاد در عمل توجه چندانی به این گونه مباحث نشان نداده است؛ اگر چه از دهه هشتاد میلادی به بعد مجلات معدودی در این زمینه شروع به فعالیت کرده اند.
یکی از دلایل این بی توجهی غلبه پارادایم نئوکلاسیکی به عنوان جریان اصلی در حوزه علم اقتصاد بوده است. پارادایم نئوکلاسیکی مبتنی بر مفهوم تقلیل گرایانه ای از واقعیت اقتصادی است که روش اثباتی را برای کسب شناخت کافی می داند. با انقلاب اقتصادسنجی و غلبه نگاه کمّی در علم اقتصاد عملا مباحث فلسفه اقتصاد ازجمله معرفت شناسی زائد به نظر می رسید.

در این کتاب نشان داده شده است که غلبه نگاه کمّی و روش اثباتی در پارادایم نئوکلاسیکی اقتصاد، باعث می شود شناخت ناقصی از واقعیت اقتصادی به دست آوریم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما