loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

از ماست که بر ماست: نقد دیدگاه روشنفکران درباره خلقیات ایرانیان

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 77832 10003022
35,000 31,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب از ماست که بر ماست: نقد دیدگاه روشنفکران درباره خلقیات ایرانیان، متون مربوط به خلقیات ایرانیان را به نقد می کشد. در واقع نقدی بر نقد روشنفکران ایرانی بر خلقیات و ویژگی های جامعه ایرانی می باشد. این کتاب نوشته جواد نظری مقدم است و در انتشارات کانون اندیشه جوان منتشر شده است.

نویسنده جواد نظری مقدم، در مقدمه به این امر اشاره دارد که این رویکردها و آثار حوزه خلقیات ایرانیان که در واقع می توان گفت تبدیل به یک گفتمان مسلط در جامعه ایرانی شده بر بسیاری از تحلیل ها در حوزه مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی تأثیرگذار است و می تواند در سطوحی منشا بروز مسائل و مشکلاتی از قبیل از خود بیگانگی، غرب محوری، یکسویه نگری و سنت زدایی و تاریخ ستیزی در جامعه ایرانی شود.

نویسنده معتقد است باید به نقد این رویکرد انتقادی پرداخت تا بازنگری در تصویر ارائه شده از ملت و هویت ایرانی مسیر حرکت به سوی رشد و تعالی حقیقی جامعه هموار گردد.

حقیقت ماجرای آشنای این روزهای ما که روزهایش پنجاه سال است به درازا یافته، در چیست که برخی بدون توجه به اتخاذ یک روش علمی و منطقی روشن و تنها با نظر به غرب و جامعه غربی، خلقیات انسان ایرانی و تاریخ و فرهنگش را مورد نقد غیرمنصفانه خود قرار داده و تلاش دارند همه چیز ما را با کعبه آمال یعنی غرب بسنجند؟

آیا عدم توسعه ما به دلیل خلقیات منفی ماست؟ آیا آنچه روشنفکران ایرانی درباره ایرانیان می‌گویند، جامعه‌شناسی ایرانیان است؟ آیا برچسب‌زدن‌هایشان معتبر است؟ آیا تعمیم دادن‌هایشان بجاست؟ آیا ایرانیـان دروغگـویند؟ سلطـه‌جویند؟ بی‌بنـدوبارنـد؟ شجاعت ندارند؟ روحیه همکاری ندارند؟ متملق‌اند و صدها خصوصیتـی که تنها در ایرانیان است و بس! آیا سیطره پنجاه‌ ساله این گفتمان بر افکار و گفتار ما صحیح است؟ آیا…

کتاب از ماست که بر ماست، قرار است به این «آیاها» جواب دهد و با نقد این رویکرد، نسبت به ارائه تصویری واقعی ـ و نه غیر معتبر ـ از جامعه ایرانی، مسیر حرکت ایرانیان به سوی رشد و تعالی حقیقی را هموار سازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما