loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فتامل: ملاحظاتی برای خوانش فقه و اصول

4 (1)

ناشر بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده سید علی اصغر علوی

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 168

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 77900 10003022
50,000 47,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مولف در مقدمه کتاب می نویسد:
در حین عبور از باغ شکوه مند فقه و اصول، منظره هایی جذاب و بدیع و چشم گیر تماشا شدند که دریغمان آمد با شما در میان نگذاریم. رسالت این رساله، «تأمل برانگیزی» و «فکرسازی» است. امید که شما هم از کرانه ها و کشف های خویش بهره مندمان کنید. از سوره مبارکه نمل این گونه می شود فهمید که پرنده ای چون هدهد هم می تواند از کرانه های ناپیدایی سخن بگوید و آگاهی دهد که حضرت سلیمان هم آگاهی ندارد و از آن بی خبر است: «فَقَالَ أَحَطْتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُک مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ یقِینٍ».

سخن گفتن در محضر «سلیمانِ اندیشه»ی اهل علم و فضیلت، کاری سخت است و مؤلف تنها سرفصل هایی را برای تأمّل در معرض داوری مخاطبان عزیز قرار داده است.

گاهی در کتاب های حوزوی، پس از این که نویسنده رأی و نظری را توضیح داد، در انتهای عبارت از این تعبیر «فتأمل» استفاده می کند. مقصود او ممکن است یکی از این دو باشد:

1. فتأمّل تدقیقی: یعنی مطلبی که بیان شد مطلب دقیق و ظریفی است و احتیاج به تفکر و اندیشه بسیار دارد. گاهی این فتأمّل را این گونه بیان می کنند: «فتأمّل فانه دقیق!»

2. فتأمّل تمریضی: نویسنده با آوردن این فتأمّل می خواهد بگوید ظاهر مطالبی که توضیح داده ایم، خوب و وجیه است؛ اما با تأمّل بیشتر می توان فهمید که این مطلب مریض است و اشکال دارد، بعضی استادان حوزه، متن های فتأمّل دار را هنگامه اظهار فضل و لحیه می دانند و به اصطلاح، ظرایف هنر تدریس را در این هنگام به رخ طلاب میکشند، بدین گونه که ابتدا جویای نظر طلاب درباره نوع و وجه این فتأمّل می شوند («نوع» یعنی این که این، فتأمّل تمریضی است یا تدقیقی. «وجه» یعنی اگر تمریضی است، اشکالش به کجای بحث مربوط است) و بعد از این ایجاد بحث و مراجعه در کلاس با گذر از گفته های محصلان، تحقیق خویش را درباره نوع و وجه فتأمّل ارائه می کنند.

اثر پیش رو را به دید یک «فتأمل» تدقیقی باید دید ... .

* مروری بر برخی از سرفصلها:

چرا فتامل؟
تمرین ذهن
گیجی نمکین
اصولی شدن مثل ورزشکار شدن است
خستگی شیرین
بی خیال آرای شیخ!
مواد لازم: نعلین و مغز پسته!
اگر میخواهید ملا شوید ...
خدا پدرمادر صغری کبری را بیامرزد!
از راز مغلق نویسی مرحوم آخوند تا خط اطبا!
اگر مکاسب به شیخ انصاری تدریس میشد چه میکرد؟
تذکری شگفت: ملاک، استاد زیاد دیدن نیست
تلخیص: آری یا خیر؟ کجا و چطور؟
و ... .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما