loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اولین رئیس جمهور: بازخوانی کارنامه ابوالحسن بنی صدر در ریاست جمهوری و فرماندهی جنگ

پژوهه تاریخی 8

ناشر دیدمان

نویسنده جمعی از نویسندگان

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 92

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 78251 10003022
160,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر به بررسی سرگذشت نامه ابوالحسن بنی صدر می پردازد. مؤلف در این کتاب در تلاش است تا نحوه فعالیت های بنی صدر به عنوان اولین رئیس جمهور ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. این کتاب در دو فصل به فراز و فرودهای دوره کاری نخستین رئیس جمهور ایران می پردازد.

در فصل اول نگاهی بر عملکرد نظامی بنی صدر دارد و به قصور یا خیانت او در جنگ عراق و ایران و بحران های سیاسی زمان ریاست او توجه می کند. فصل دوم این کتاب به بررسی و نقد کنش ورزی سیاسی بنی صدر می پردازد. مؤلف در این فصل فراز و فرود سیاسی بنی صدر و چالش های او با حزب جمهوری را مورد ارزیابی قرار داده و به بررسی علت عدم توافق او با حزب جمهوری اسلامی می پردازد. همچنین درباره حربه تبلیغاتی او و غائله اسفند 59 و تشکیل هیئت حل اختلاف بحث می کند.

دوران ریاست جمهوری بنی صدر از مقاطع حساس تاریخ معاصر ایران بوده است. آن روزها آزمونی بود برای رژیم نوپای جمهوری اسلامی که راه و مسیر پیش رو را انتخاب نماید. بنی صدر در شرایطی که جلال الدین فارسی به دلیل مشکلات تابعیتی خود نتوانست نامزد انتخابات شود، بی رقیب بر کرسی ریاست جمهوری نشست. غرور او اما باعث شد تا آن چنان به خود غره شود که رأی مردم به خود را نشانی از کاریزما و جایگاه خود بداند. رویکردهای او و نوع ادبیات کلام و بیاناتش نشان می دهد چه بسا او نفوذ خود در بین مردم را از جایگاه کسی چون امام نیز برتر می دانست.

او فراتر از اختیارات یک رئیس جمهور در ساختار قانون اساسی وقت ایران، می خواست نخست وزیر، وزرا و مجلس تابع او باشد. سخن او قانون باشد و حرف او حرف مردم. جالب آنکه حتی آن زمان که نهایتاً شهید رجایی به عنوان نخست وزیر منصوب شد، تمام کارشکنی های ممکن را انجام داد. این کارشکنی ها از انتخاب نخست وزیر شروع شد و تا زمان نصب وزرا، حمله آمریکا به طبس و دفاع در مقابله رژیم اشغالگر بعثی ادامه پیدا کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما