loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اشتغال زنان؛ پیامدها و راهکارها

ناشر دیدمان

نویسنده جمعی از نویسندگان

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 144

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 78367 10003022
230,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر به بررسی جنبه های مذهبی و اسلامی اشتغال زنان و پیامدهای آن می پردازد و راهکارهایی برای مدیریت و کنترل آسیب ها و معضلات آن ارائه می دهد.
این کتاب مشتمل بر 7 فصل بوده که در اولین فصل، مؤلفین مروری بر تاریخچه اشتغال زنان از زمان باستان تا عصر مدرن و همچنین از پیش از اسلام تا بعد از اسلام دارند. سپس علل و عوامل فرهنگی و اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اشتغال زنان در ایران را بررسی می کند. در فصل دوم از ضروری بودن یا انتخابی بودن اشتغال زنان سخن به میان می آید؛ در مورد ضرورت تفکیک نقش ها در خانواده توضیح داده، دیدگاه های متفاوت در خصوص اشتغال زنان را بررسی کرده و تاریخ اشتغال زنان در ایران را مرور می کند. سپس با طرح این پرسش که چه زمانی اشتغال زنان به یک ضرورت تبدیل می شود؟ به دلایل استقبال زنان از مشاغل بیرون از منزل می پردازد. فصل سوم کتاب پیامدهای اشتغال زنان را بررسی می کند. در این فصل مباحثی از جمله پیامدهای فردی اشتغال زنان، اثرات اجتماعی زنان، آثار سیاسی اشتغال زنان و آثار و تبعات فردی و روانی اشتغال زنان مطرح می شود. فصل چهارم درباره اشتغال زنان و نقش های جنسیتی بحث می کند. مؤلفین در این بخش از کتاب، به مباحثی از جمله ساختار خانواده اسلامی و پیامدهای اشتغال زنان بر خانواده می پردازد. پنجمین فصل این کتاب رابطه اشتغال زنان با سبک زندگی اسلامی را بررسی کرده و به مباحثی از جمله جایگاه خانه داری در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، بایدها و نبایدهای اشتغال زنان از نگاه مقام معظم رهبری، بایدها و نبایدهای اشتغال بانوان، پیامدهای خانوادگی و فردی اشتغال زنان و راهکارهایی برای کاهش آسیب های اشتغال زنان می پردازد. فصل ششم درباره رویکرد اسلامی و فمنیستی به اشتغال زنان بحث کرده و سه بحث مهم در این زمینه پیش می کشد که عبارت اند از ارمغان اقتصادی فمنیسم برای زنان، نسخه اسلامی امنیت اقتصادی زن و امنیت اقتصادی زنان در جمهوری اسلامی ایران. آخرین فصل این کتاب، سیاست های مرتبط با اشتغال زنان در ایران را مورد بررسی قرار داده است.

«اشتغال زنان» از جمله مسائلی است که در دهه های اخیر، با وجهه ای جهانی، به عرصۀ نظریه پردازی فرهنگی و اجتماعی وارد شده است. افزایش اشتغال زنان با مفهوم «انجام کارهای تمام وقت، دارای مزد و بیرون از خانه توسط زنان» در بسیاری از جوامع، آن را به پدیده ای با تأثیرگذاری چند وجهی بر نهاد خانواده و مؤلفه های اجتماعی مبدل ساخته است؛ چرا که زن از جایگاهی متفاوت از مرد از لحاظ برخورداری از نقشها و مسئولیتهای خانوادگی در نظام اجتماعی برخوردار است.

اندیشه اسلامی با نظر به جایگاه الهی و ارزشی زن در نظام خلقت و هدف از آفرینش او، نقشهای مهم و تاثیرگذاری را برای او مقرر کرده است که هر یک از این نقشها، وظایف و مسئولیتهای مهمی را برای او ایجاد می نماید. در تفکر اسلامی با توجه به همه ابعاد وجودی زن، به موضوع حضور و مشارکت زنان در عرصه های مختلف اجتماعی از جمله اشتغال زنان نگریسته شده و قوانین و حقوق خاصی برای آن وضع شده است، تا هم خانواده و هم اجتماع از پیامدهای و آسیبهای بی توجهی به این مسائل دور بماند. در واقع، اشتغال زنان، به صورتی که امروز در تعاریف و اندیشه ها جای گرفته، نقش های اصلی و مهم او را تحت الشعاع قرار می دهد، موضوعی که در نظام فکری اسلامی، امری قابل قبول نمی باشد.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1398
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1398
  • شمارگان
    1000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    رقعی
  • تعداد صفحات
    144
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    205
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 23 دی 1398
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    شنبه 22 آذر 1399
  • شناسه
    78367
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

محمدمهدی داورزنی

خیلی گرونه همش 60 برگه خیلی دیگه جدیدا گرون می فروشینخواهشا شفاف سازی کنین

23 دی 1398

سلام دوست عزیز، قیمت گذاری کتاب ها از طرف ما نیست و ما فقط فروشنده هستیم، این قیمت از طرف ناشر کتاب تعیین شده است.

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما