loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جنبش های اسلامی معاصر در شمال آفریقا

نگاهی تاریخی - تحلیلی به جنبشهای اسلامی معاصر در شمال آفریقا

ناشر دیدمان

نویسنده جمعی از نویسندگان

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 79

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 78378 10003022
155,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب جنبش های اسلامی معاصر در شمال آفریقا، نوشته جمعی از نویسندگان است و در انتشارات دیدمان به چاپ رسیده است. این کتاب نگاهی تاریخی - تحلیلی به جنبش های اسلامی معاصر در شمال آفریقا است.

مطالب کتاب جنبش های اسلامی معاصر در شمال آفریقا، در هفت گفتار فراهم شده است:
1. جنبش های اسلامی در مصر
2. جنبش های اسلامی در الجزایر
3. جنبش های اسلامی در لیبی
4. جنبش های اسلامی در سودان
5. جنبش های اسلامی در تونس
6. جنبش های اسلامی در مراکش
7. جنبش های اسلامی در موریتانی

«جنبش های اسلامی معاصر» گونه ای از جنبش های اجتماعی هستند که در واکنش به یک یا چند عامل از میان عوامل متعددی مانند استعمار غرب، انحطاط فکری و استبداد داخلی، الغای خلافت عثمانی، سکولارسازی شتابزده جوامع اسلامی، شکست های نظامی مسلمانان از بیگانگان، شکست الگوهای رقیب مانند ناسیونالیسم و سوسیالیسم عربی، انحطاط درونی جوامع خویش (بحران مشروعیت، بحران هویت، توزیع ناعادلانه ثروت، فساد و سرکوب) و نیز با تکیه بر اسلام به عنوان خاستگاه فکری و الگوی نجات بخش پدید آمده اند.منطقه شمال آفریقا اعم از کشورهای مصر، لیبی و سودان و «مغرب عربی» شامل الجزایر، تونس، مراکش و موریتانی در طول تاریخ شاهد انواع استعمار و جنگ های خونین بوده است. این منطقه با هویت اسلامی، از یک سو به لحاظ وجود سرمایه های طبیعی و منابع معدنی و از سوی دیگر حضور اندیشه های ناب اسلامی دارای وضعیتی ممتاز بوده و توجه همیشگی قدرت های غربی به ویژه انگلیس، آمریکا و فرانسه را به خود معطوف گردانیده است. به این ترتیب، جهان اسلام و به طور خاص منطقه شمال آفریقا از قرن نوزدهم با چالش هایی جدی از سوی غرب (عامل بیرونی) مواجه شد که حتی پس از استقلال این کشورها نیز ادامه داشت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما