loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانش انسانی اسلامی یا دانش انسانی سکولار؟ تاملی بر تحقق پذیری علوم انسانی اسلامی

اندیشنامه جنبش نرم افزاری 1

ناشر دیدمان

نویسنده جمعی از نویسندگان

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 68

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 78411 10003022
135,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب دانش انسانی اسلامی یا دانش انسانی سکولار؟ تاملی بر تحقق پذیری علوم انسانی اسلامی است. این کتاب جلد یازدهم از مجموعه کتاب های «اندیشنامه جنبش نرم افزاری» و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران اندیشکده برهان است که مؤلف در آن به مسئله مهم تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی آن می پردازد.

کتاب دانش انسانی اسلامی یا دانش انسانی سکولار؟ تاملی بر تحقق پذیری علوم انسانی اسلامی، در انتشارات دیدمان به چاپ رسیده است. «علوم انسانی اسلامی یا سکولار؟» و «علوم انسانی اسلامی، امکان یا امتناع؟» عناوین فصل های دوگانه این کتاب هستند.

علوم انسانی اسلامی، به اعتبار «موضوع»، اسلامی نیست؛ زیرا موضوع این علم همان موضوع علوم انسانی سکولار است و در این جهت، تفاوتی میان آن ها نیست. توضیح اینکه، موضوع های هر یک از شاخه های مختلف علوم انسانی، «مقوّم» و «ذاتی» این علوم هستند و در صورت تغییر موضوع، اساساً «علم» مورد نظر تغییر می کند و به علم دیگری تبدیل می شود.

در اینجا، مقصود از موضوع یک علم آن کلیتی است که علم مورد نظر آن را در کانون مطالعۀ خود قرار داده است و به مسائل مترتّب بر آن می پردازد. به عنوان مثال، موضوع «جامعه شناسی اسلامی» همچون موضوع «جامعه شناسی سکولار» «جهان اجتماعی» است. هر سنخی و صنفی از جامعه شناسی به دلیل اینکه علم «جامعه شناسی» است، ناگزیر باید به مطالعۀ «جهان اجتماعی» بپردازد و آن را به عنوان موضوع خود برگزیند. بنابراین، از یک سو «ایدئولوژی» های مترتّب بر هر یک از شاخه های مختلف علوم انسانی نمی تواند مدخلیتی در نوع «موضوع» های این شاخه ها داشته باشد و از سوی دیگر، نوع «موضوع» های هر یک از شاخه ها نیز تأثیری بر «ایدئولوژی» های مترتّب بر آن ها ندارد. به سخن دیگر، ما در این مسیر با دو تعبیر رو به رو هستیم: یکی تعبیر «جامعه شناسی اسلام» و دیگری تعبیر «جامعه شناسی اسلامی».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما