loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جلوه های بلاغت در نهج البلاغه

ناشر بنیاد نهج البلاغه

نویسنده محمد خاقانی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 391

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

کتاب حاضر نکات بلاغی نهج البلاغه را مورد بررسی قرار داده است.
هدف مؤلف کتاب، آن گونه که خود در مقدمه ی چاپ دوم در صفحه 10 ذکر کرده است – تحلیل همه ی آرایه های بیانی و بدیعی نهج البلاغه و جبران کاستی های موجود در این زمینه بوده است.

مؤلف ابتدا در پیشگفتار اهمیت کار خود را در حیطه ی ادب عربی مورد توجه قرار داده و سپس از سیمای بلاغت در ادب عربی تا عصر حضرت علی – علیه السلام – سخن گفته است.
در بخش دیگری از کتاب، شخصیت ادبی امام علی – علیه السلام – از دیدگاه بزرگان مورد بحث قرار گرفته است. او در این مجال بیشتر به مؤلفان و شخصیت های معاصر نظر داشته و در اثنای مباحث، دیدگاه های سید رضی و شارحان نهج البلاغه را نیز ذکر کرده است، سپس به تناسب مقام، از زندگانی و آثار و شخصیت علمی و ادبی سید رضی هم سخن گفته است.
آنگاه مؤلف از شروح نهج البلاغه یاد کرده و سه شرح ابن ابی الحدید، ابن میثم بحرانی و میرزا حبیب الله خویی را به خواننده معرفی و به بیان مزایا و خصوصیات آن شرح ها پرداخته است.

این کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ در بخش اول مسائل علم بیان و در بخش دوم آرایه های لفظی و معنوی بدیع در نهج البلاغه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند.
پایان کتاب حاوی فهرست های متعدد و از جمله فهرست برخی از نظرات شخصی مؤلف است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما