loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مستندسازی

ناشر مرکز نشر دانشگاهی

نویسنده محمد حسن زاده | رضا حسن زاده

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 134

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 78760 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
35,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مستندسازی کتابی است که به گردآوری، حفظ و انتقال دانش درون یک نسل و بین نسل های مختلف کمک می کند. دانش به عنوان ترکیب سیال تجارب، آموخته ها، اطلاعات، باورها و ارزش ها و پیش داشته های ذهنی نقش تعیین کننده ای در انجام امور و ارتقای اثربخشی آنها ایفا می کند. اما واقعیت این است که بخش مهمی از دانش به . صورت ضمنی در ذهن افراد نهفته است و دستیابی به آنها بدون حضور خود آنها و شرایط مناسب امکان پذیر نیست. به همین دلیل لازم است تا حد امکان، دانش نهفته در ذهن افراد به دانش عینی قابل انتقال تبدیل شود. به عبارت دقیق تر، دانش برای اینکه بتواند قابلیت انتقال پیدا کند، باید مستندسازی شود.
مستندسازی دانش یک فرایند پیچیده چندوجهی است که اجرای موفقیت آمیز آن مشارکت بازیگران مختلفی را طلب می کند. بخشی از بازیگران، انسانی و بخشی دیگر، بازیگران سازمانی و ابزاری است. بازیگران انسانی مستندسازی جایگاه بسیار مهمی در فرایند مستندسازی دارند و عبارت اند از دارندگان دانش و مستندسازان. هر دو بازیگر انسانی مستندسازی باید از ارائه و توانمندی لازم برای تبدیل دانش ذهنی به دانش عینی برخوردار باشند. در غیر این صورت، سایر بازیگران از جمله بازیگران سازمانی و ابزاری مفید و مؤثر واقع نخواهند شد
از آنجایی که مستند سازی یک موضوع و عمل چند وجهی، گسترده و پیچیده است، به صورت طبیعی امکان ارائه تمام مطالب مربوط به مستندسازی در کتاب مجمل امکان پذیر نخواهد بود. اما تعریف مجمل مفاهیم مستندسازی و ارتا آن با مدیریت دانش و همچنین تبیین برخی از فرایندهای مستندسازی . گزارش نویسی در یک کتاب می تواند نقطه شروعی برای دانشجویان و دانش .. در این حوزه باشد. این کتاب به عنوان یک منبع مفید برای متخصصان و گوناگون که به نوعی با انتقال دانش سروکار دارند از جمله دانیان دانش آموختگان حوزه های فنی و علمی-کاربردی و صاحبان حرفه ها و مشاغل نظایر آن مفید خواهد بود. اما مخاطب اصلی این کتاب دانشجویانی است که رشته ها و گرایش های گوناگون است. درس مستند سازی به عنوان یک درب عمومی با ارزش دو واحد در مراکز علمی-کاربردی نیز تدریس می شود. علاوه بر آن، درس های مرتبط در رشته و گرایش های مدیریت دانش مدیریت اطلاعات و همچنین مدیریت طرح نیز به صورت گسترده با این مفهوم مرتبط هستند. همه کسانی که در حوزه انتقال دانش و به اشتراک گذاری آن فعالیت می کنند از جمله مدیران دانش سازمانی، مدیران واحدهای صنعتی نیز می توانند مباحث بسیار مفیدی برای مطالعه و یادگیری در این کتاب پیدا کنند.
این کتاب در قالب پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول، به تعاریف و مفاهیم مستندسازی و فصل دوم به مدیریت دانش اختصاص داده شده است. فصل سوم، گزارش نویسی را مورد توجه قرار داده و در فصل چهارم اصول بایگانی آموزش داده شده است. از آنجایی که بخش های این کتاب به صورت سفارشی از سوی دانشگاه جامع علمی-کاربردی مشخص شده است، نویسنده تلاش کرده است با حفظ چارچوب کلی، مباحث را با سلیقه خود در قالب این چهار فصل کلی ساماندهی کند. ساماندهی مباحث به گونه ای انجام شده است که خواننده به صورت مرحله به مرحله با مفهوم و عملیات مستندسازی آشنا می شود و در فصل پنجم نیز ابزارهای مورد نیاز معرفی شده است.
در نوشتن کتاب تلاش شده است که تا حد امکان متنی روان پیش روی خوانندگان قرار گیرد. چنانچه خوانندگان محترم مواردی از نقص در هر مورد مشاهده کرده باشند و آن را به اطلاع نگارنده برسانند، با گوش جان پذیرا خواهم بود. از مسئولان دانشگاها
جامع علمی-کاربردی و مرکز نشر دانشگاهی تشکر می کنم که بستر لازم را برای انتشار کتاب فراهم و با پیگیری های مجدانه و انجام دادن عملیات فنی، آن را برای خوانندگان محترم منتشر کردند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما