loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اخلاقی زیستن و تبیین ادله آن: مقایسه نظرگاه اسلام و مسیحیت بر اساس قرآن و عهدین

ناشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

نویسنده مصطفی آزادیان

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 291

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 79021 10003022
45,000 40,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این پژوهش می کوشد با روش توصیفی تحلیلی پاسخ های دو دین بزرگ الهی، یعنی اسلام و مسیحیت را به این پرسش اصلی که "چرا باید اخلاقی زندگی کرد؟" جویا شود.

برای ارائه پاسخ درست و منطقی به این پرسش اصلی، باید ابتدا مبانی بحث کاملا مشخص شود، به همین جهت بخش نخست دربارۀ مبانی خداشناختی، جهان شناختی، انسان شناختی و ارزش شناختی بحث می کند.

در مرحلۀ بعد باید تبیین شود که مراد از اخلاقی زیستن چیست و زیست اخلاقی چه ساحت هایی را در بر می گیرد و موانع آن کدام است، به همین جهت در بخش دوم به مفهوم شناسی اخلاقی زیستن پرداخته است.

مراد از اخلاقی زیستن آن است که شخص دارای صفات، حالات و ویژگی های اخلاقی باشد و در زندگی بر اساس آگاهی و اختیار خود کارهای ارزشی که متصف به خوب و بد می شوند و می توانند برای نفس انسان کمالی و یا نقصی را ایجاد کنند، انجام دهد.

بعد از تبیین مبانی و مفهوم شناسی اخلاقی زیستن، در بخش سومِ کتاب که مهم ترین بخش آن به حساب می آید به صورت خاص به پرسش اصلی پاسخ می دهد.
اسلام و مسیحیت بر این باورند که اخلاقی زیستن امری عقلانی است و می توان با ارائه دلائلی درستی آن را توجیه کرد. ادله اخلاقی زیستن از دیدگاه اسلام که عبارت اند از: تخلق به اخلاق الهی؛ تخلق به اخلاق پیامبر اعظم (ص) و اولیای الهی؛ دریافت پاداش و مجازات الهی در دنیا؛ دریافت پاداش و مجازات الهی در آخرت؛ حضور در محضر الهی؛ دوراندیشی و دفع عقاب محتمل؛ تجسم حقیقت وجودی انسان و نیل به کمال نهایی و سعادت جاودانی است.

ادله اخلاقی زیستن از دیدگاه مسیحیت که عبارت است از: تقلید از خدا؛ تشبّه به عیسی مسیح علیه السلام؛ ورود به ملکوت خدا/ آسمان؛ نیل به نجات و رستگاری.

بدین ترتیب این پژوهش در سه بخش اصلی و هر بخش در قالب دو فصل متناظر به هم دیدگاه های اسلام و مسیحیت را بر اساس قرآن کریم و عهدین به بحث و کاوش می پردازد. در پایان، به جمع بندی مطالب پرداخته موارد تشابه و تمایز میان دیدگاه اسلام و مسیحیت را برجسته کرده و با بیان چالش هایی که مسیحیت با آنها مواجه است، مطالب خود را به پایان برده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما