loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مالکیت فضای محاذی زمین و احکام بهره برداری از آن

ناشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

نویسنده محمدحسن نجفی راد

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 263

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 79151 10003022
40,000 36,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در گذشته بهره گیری از فضای محاذی زمین نوعاً محدود به ساخت بنای متعارف و کاشت اشجار بود و تعدیات فضایی نیز در گشودن پنجره ای یا درآمدن شاخه ای به ملک غیر خلاصه می شد. طبعاً فروعات فقهی نیز متناسب همین ظرفیت و جایگاه محدود بود ولی امروز تحول کمی و کیفی در امکان بهره وری از فضا آن را تا سرحد موضوعات نو پیدا پیش برده است و فروعات و مسائل جدیدی را گشوده است که دیگر نه آن نگاه های محدود و نه آن پاسخ های موجود راهگشا نیست. از سوی دیگر، آنچه در منابع فقهی ما درباره فضا آمده است هم متشتت است و هم بسیار مختلف و مبنای روشن و منقحی وجود ندارد و همین امر موجب شده است تا برخی آنچه را که درباره فضای محاذی کعبه گفته شده است که (من تخوم الارض الی عنان السماء)، حکم کعبه را دارد، به همه زمین ها تعمیم دهند و حتی آن را قاعده ای فقهی بینگارند!

در اینکه بهره گیری از فضا در حد متعارف حق صاحب زمین است شکی نیست، چه به دلیل تبعیت از زمین و یا به حکم سیره عقلا و یا به دلیل تلازم قهری احیاء زمین، با آن، در هر صورت این مقدار از تصرف پذیرش همگانی دارد. سخن در فراتر از حد متعارف است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما