loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جامعه ما: در اندیشه و آثار شهید سید محمدباقر صدر (ره)

5 (1)

ناشر سروش

نویسنده سید منذر حکیم

مترجم مسعود فکری

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 496

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این ‌کتاب دربردارنده مجموعه گفتارهای آیت ‌الله شهید سید محمدباقر صدر درباره دیدگاه اسلام به جامعه و چارچوب اسلامی فهم مسائل اجتماعی است.

شهید صدر خود در پی آن بود که پس از نگارش فلسفتنا، کتابی با عنوان مجتمعنا نگاشته و دیدگاه اسلام درباره جامعه را در آن بیان کند، اما پرسش‌ های فکری رایج در محافل علمی و درخواست ‌های متعدد نخبگان باعث شد که ایشان به تألیف کتاب اقتصادنا بپردازد و نگارش مجتمعنا را به پس از آن موکول کند. اما در نهایت افزایش درگیری ‌ها با حزب بعث و دستگیری ‌ها و مزاحمت ‌های متعدد، مانع از آن شد که علامه صدر بتواند کتابی در تراز اقتصادنا و به‌ شیوه تطبیقی و با مقایسه دیدگاه اسلام با مکاتب رایج بشری، در موضوع جامعه از دیدگاه اسلام بنویسد. بنا به خاطرات یاران شهید صدر مهمترین مانع در این زمینه این بود که به دلیل شرایط مبارزه با رژیم بعث، شهید فرصت کافی برای بررسی منابع دست اول غربی در این زمینه نداشت؛ زیرا منابع ترجمه ‌شده در آن زمان به زبان عربی را برای این موضوع کافی نمی‌ دانست و امکان ترجمه آثار مدنظر نیز توسط نزدیکان ایشان فراهم نبود.

حجت‌ الاسلام و المسلمین سید منذر حکیم که از شاگردان آیت‌ الله سید کاظم حائری و از باورمندان به مکتب علامه صدر است برای استفاده هرچه بیشتر علاقه ‌مندان به میراث فکری شهید صدر از اندیشه ‌های اجتماعی وی، بخش‌ های مرتبط در کتاب ‌های گوناگون شهید صدر را گردآورده و کتاب حاضر را تدوین کرده است. هر چند این کتاب آنچه مقصود علامه صدر از «مجتمعنا» بوده است را تأمین نمی ‌کند، تا حد شایانی می ‌تواند به آشنایی بیشتر با دیدگاه ‌های اجتماعی علامه صدر کمک کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما