loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گاهی به آسمان نگاه کن: آسیب شناسی جمهوری اسلامی در اندیشه استاد شهید مرتضی مطهری

ناشر فراندیش

نویسنده مرتضی مطهری

گردآورنده کتاب سید مرتضی مفیدنژاد

تعداد صفحات : 87

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

در این اثر به آسیب شناسی جمهوری اسلامی در اندیشه شهید مطهری پرداخته شده است.

در این کتاب مجموعه ای از مقالات شهید مطهری در این مورد با ذکر منابع درج شده است که از آن جمله می توان به کتب پانزده گفتار، بیست گفتار، پیرامون انقلاب اسلامی، سیری در نهج البلاغه، و سیری در سیره نبوی اشاره کرد.

تنظیم این کتاب با هدف روشنگری در حوزه مسائل اجتماعی اسلام از جمله حکومت و عدالت و در راستای الگوگرفتن از حکومت امیرالمومنین انجام شده است که درون مایه آن اندیشه استاد شهید مطهری می باشد.

گردآوری این مطالب به همت سید مرتضی مفید نژاد انجام شده است و قسمتی از گفتارها و نوشتارهای شهید مطهری در موضوعات اجتماعی و سیاسی زمان حاضر، عدالت اجتماعی، استقلال طلبی، حقوق بشر و مباحثی از این قبیل انتخاب شده و در نهایت مجموعه ی مفید و در عین حال موجزی از مباحث نظری حکومت اسلامی گردآوری شده است.

اشتباه اعلامیه ی حقوق بشر

اساس فکر اعلامیه حقوق بشر این است که حیثیت انسانی محترم است. بشر از آن جهت که بشر است محترم است. (ما هم قبول داریم) چون بشر محترم است، پس هر چه را خودش برای خودش انتخاب کرده، هر عقیده ای که خودش برای خودش انتخاب کرده، محترم است. عجبا! ممکن است بشر خودش زنجیر انتخاب کند و به دست و پای خودش ببندد. ما چون بشر را محترم می شماریم، (او را در این آزاد بگذاریم؟!) لازمه ی محترم شمردن بشر چیست؟ آیا این است که ما بشر را هدایت بکنیم در راه ترقی و تکامل؟ یا این است که بگوییم آقا! چون تو بشر هستی، انسان هستی و هر انسانی احترام دارد، تو اختیار داری که هر چه را که خودت خودت برای خودت بپسندی من هم برای تو می پسندم و برایش احترام قائلم، ولو آن را قبول ندارم و می دانم که دروغ و خرافه است و هزار عوارض بد دارد. اما چون تو خودت آن را انتخاب کرده ای و می دانم که خرافه است و هزار عوارض بد دارد. اما چون تو خودت انتخاب کرده ای من آن را قبول دارم! آن چیزی که خودش برای خود انتخاب کرده زنجیر است. او برای دست و پای فکر خودش زنجیر انتخاب کرده، تو چطور این زنجیر را محترم می شماری؟! این که تو این زنجیر را محترم می شماری، بی احترامی به استعداد انسانی و حیثیت انسانی اوست، که فکر کردن باشد. تو بیا این زنجیر را از دست و پایش باز کن تا «فکرش» آزاد شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما