loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ولایت فقیه یا ولایت فقها؟!

ناشر امیرکبیر

نویسنده مرتضی فاطمی

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 566

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 81066 10003022
200,000 190,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

با پیروزی انقلاب اسلامی و قدرت یافتن شیعه و آشکار شدن توانایی عنصر ولایت برای فائق آمدن بر مشکلات و زیر پا نهادن همه قدرت‌ های پوشالی طاغوتی منطقه ‌ای و جهانی، طاغوت‌ ها دست‌ به ‌کار شدند تا اقتدار ولی ‌فقیه را در هم بشکنند. آن ‌ها علاوه بر بسیج کردن احزاب و گروه ‌های لائیک و مرتد، برخی از آخوندهای بی‌ بصیرت شیعه و سنی را در استان ‌های مختلف و قم و مشهد و … به کار گرفتند تا موازی ‌کاری کنند، ایران را ایرانستان کنند، اقتدار ولی ‌فقیه را بشکنند و در واقع از چیزی مشابه ولایت ‌فقیه علیه ولایت ‌فقیه استفاده کنند. در همین راستا آقایان شریعتمداری و منتظری اَبزار شدند و ضربه ‌هایی بر پیکر انقلاب نواختند. این مسئله سال‌ ها ذهنم را به خود مشغول داشت که مگر اطاعت همگان حتی مجتهدین از ولی ‌فقیه واجب نیست؟ پس چرا برخی به فتوای خود هم توجهی ندارند و بین فتوی و عملشان دوگانگی است؟ لذا بر آن شدم تا پیرامون وجوب اطاعت فقها از ولی ‌فقیه چیزی بنویسم. گرچه این مسئله در حد بسیار محدود در کتب فقهی مطرح‌ شده ولی در حد کتاب مستقلی به آن پرداخته نشده است. لذا از اوایل دهه هشتاد در این اندیشه بودم و به جمع مطالب پرداختم تا سال 86 که به اتمام رسید و از نظر برخی علمای برجسته ولایی مشهد مقدس که کرسی درس ولایت ‌فقیه را بر عهده دارند، گذشت و در حق حقیر اظهار لطف نموده و نوشته را مورد ستایش و تقدیر قرار داده و مرقوم فرمودند: «بسمه‌ تعالی حضرت حجه الاسلام و المسلمین جناب آقای فاطمی -دام عزه-. پس از سلام از مطالعه نمونه تحقیقی جنابعالی در مورد ولایت‌ فقیه لذت بردم. إتقان مطالب و استنادات محکم و مستندات حائز اهمیت است …». اما به دلیل مشکلات مختلف به چاپ نرسید. از جمله مشکلات مالی، بیم و هراس برخی از ارگان ‌های ولائی! که مدعی چاپ آن شدند، نظر سودجویانه برخی دیگر و … همچنان که عملی شدن و جریان ولایت ‌فقیه در کشور موجب امتحان و مردودی بسیاری از نخبگان حوزوی و غیر حوزوی شد، چاپ این اثر از دید نگارنده موجب امتحان بسیاری از نخبگان شد. لذا چند سالی چاپ آن متوقف ماند. تا اینکه فتنه‌ گران جمل در سال 88 فتنه آفریدند و بار دیگر برای ساقط کردن نظام ولایت ‌فقیه در میدانِ دشمن به بازی گرفته شدند. بسیاری از فقیهان در انجام تکلیف شرعی خود مبنی بر حمایت ولی‌ فقیه قصور و برخی تقصیر کردند و حتی برخی نالایق ‌ها را آماده جایگزینی ولی ‌فقیه نمودند. لذا لازم دیدم ضمن بررسی فقهی این فتنه از بُعد نسبتش با ولایت ‌فقیه و افزودن آن بر کتاب، بازنگری مجددی بر کل کتاب انجام گیرد. سپس برای دومین بار در سال 97 بازنگری دیگری انجام و حذف و اضافه‌ ها و اصلاحاتی لحاظ شد. تصور آن است که در وجه مطلوبی آماده عرضه بر ولایتمداران است.

محور بحث در این کتاب «اثبات ولایت ‌فقیه واحد» است؛ که ابعاد مختلف فلسفی، کلامی، فقهی و تاریخی دارد. اما چون مباحث کلامی در میان جامعه غریب و مهجور و حتی در حوزه ‌های علمیه کمرنگ است و فهم درست این مسئله متوقف بر ذکر مقدمات نسبتاً مفصلی است، لذا قبل از ورود در اصل مسئله، مقدمات در پنج بخش تبیین شده است. بخش‌ های هفتگانه بعدی متکفل بیان اصولِ مطالب است.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1399
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1399
  • شمارگان
    1000
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    رقعی
  • تعداد صفحات
    566
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    633
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 14 تیر 1399
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    چهارشنبه 23 مهر 1399
  • شناسه
    81066
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما