loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شاکله الگوی امام و امت: تاملی در ابعاد نظام سیاسی - اجتماعی مبتنی بر امامت

ناشر دیدمان

نویسنده جمعی از نویسندگان

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 78

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 81283 10003022
155,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

از مباحث مهم نظری و به تبع آن، موضوع عملیاتی در حوزۀ حاکمیت سیاسی در نظام اسلامی، نقش و کار ویژۀ متقابل رأس حاکمیت و مردم در ساختار قدرت سیاسی است. این امر از یک بُعد دارای مشابهت ظاهری با مبانی سیاسی ‌اجتماعی مطرح در غرب تحت عنوان نظام‌ های دمکراتیک یا دموکراسی ‌های مردمی و مشارکتی است؛ اما مؤلفۀ مهم در مدل حکومتی امام‌ - ‌امت، به عنوان ساخت منحصر به ‌فرد قدرت سیاسی، رابطۀ متقابل بین امام و امت است.
بر خلاف رویۀ حاکم در رژیم ‌های دمکراتیک، در نظام اسلامی، حضور و نقش‌ آفرینی مردم صرفاً در جهت تحکیم پایۀ قدرت نخبگان نیست؛ همچنان که مسئولیت رأس هرم حکومت نیز در تأمین نیازهای این ‌دنیایی و گذرای مردم و تأمین رضایت حداقلی آنان محدود نمی‌گردد.
در مدل حکومتی امام‌ - ‌امت، ساخت قدرت سیاسی ساختی دوجانبه است که یک سر آن امام قرار دارد که پایه ‌های مشروعیتش مبتنی بر صلاحیت، حقانیت و کنترل و هدایت الهی و همچنین پذیرش و مقبولیت مردمی و نظارت و حمایت آنان است.
در این ساختار، امام و رهبر یک سر طیف قدرت است که صاحب حقانیت منبعث از صلاحیت و توانمندی و تأیید الهی است و سر دیگر طیف قدرت در اختیار مردمی است که ضمن پذیرش و ایفای نقش در محقق ساختن امامت امام و حاکم، نظارتی دائمی بر رفتار حاکم دارند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما