loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کرگدن

مجموعه آثار یونسکو (1)

ناشر بیدگل

نویسنده اوژن یونسکو

مترجم سحر داوری

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 168

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

«اوژن یونسکو» نمایش‌نامه‌نویس و نویسنده فرانسوی اوایل قرن بیستم است. یونسکو به عنوان بارزترین نماینده تئاتر آوانگارد فرانسه، معتقد است هنرمند پیشرو، سنت‌ها را از بین نمی‌برد بلکه آن‌ها را تجدید حیات می‌کند.

تئاتر یونسکو تئاتری شاعرانه با دغدغده انتقال تجربه‌ی بودن است که در «کرگدن» بار دیگر در ادبیات و این‌بار به زبان خود مقوله مسخ را بیان می‌کند.

از نمایش‌نامه «کرگدن» به عنوان نگین‌ تئاتر دنیا در تمام اعصار و مهم‌ترین نمایشنامه‌ قرن بیستم یاد می‌شود. آثار «اوژن یونسکو» اغلب توسط هنرمندان و نویسندگان به‌نام ایرانی مانند «داریوش مهرجویی» «جلال آل احمد» و «پری صابری» به فارسی ترجمه شده است.

«کرگدن» نمایشنامه در سه پرده و دو مجلس است که در شهر کوچکی در فرانسه روایت می‌شود. کرگدن شدن فاجعه‌ی اصلی این نمایشنامه است و البته که هراسناک. کرگدن‌ها به این شهر حجوم می‌آورند و کرگدن شدن مثل یک بیماری به تمامی اهالی شهر سرایت می‌کند.

تنها کسی که از این مهلکه جان سالم به در می‌برد، شخصیت اصلی نمایشنامه کرگدن ، برانژه است. برانژه‌ای که از همان ابتدا، رویه‌ای متفاوت در شیوه‌ی زندگی اتخاذ کرده و به خاطر همین رفتار هم دائماً از جانب جامعه بخصوص دوست نزدیکش ژان، مورد مؤاخذه و اتهام قرار می‌گیرد.
برانژه تصویر نمادینی از بشر آرمانی ست که با صداقت و ایمان و اراده بر سر انسانیت خویش می‌ایستد و با تمام ترس‌ها، ضد و نقیض‌ها و شخصیت خاکستریش به نفس زندگی و انسانیت پایبند می‌ماند. نمایشنامه کرگدن که ادامه دهنده‌ی مسیر نمایشنامه‌نویسی ضد تئاتر اوژن یونسکو است، موفق می‌شود با تأثیر از مسخ کافکا اثری ضد فاشیسم و ضد جنایات هولناک نازیسم بیافریند که پس از گذشت یک قرن هنوز جراحات عمیقش بر روح یونسکو و جهانیان سنگینی می‌کند و تازه است.

کرگدن طنزی تلخ است، تلخی‌ای که طعم آن تا مدت‌ها در دهان انسان باقی می‌ماند؛ تلخی این‌که هر روز و هر شب شاهد تبدیل شدن یک انسان به کرگدن هستیم و ممکن است یک روز که چشم باز می‌کنی ببینی دوستی یا کسی که اتفاقاً خودش هم اصول بسیاری از انسانیت را به تو یاد داده، برای هر امر غیر انسانی کرگدن شده است.

کرگدن شدن نمادی است پیرو تمایلات غریزی، خشونت، حرص و آز. در طول این نمایش‌نامه بارها به این نکته اشاره می‌شود که «آدمیزاد بودن برتر از کرگدن بودنه، ولی ما نمی‌تونیم اون‌ها رو مجبور کنیم. اون‌ها خودشون باید بخوان که کرگدن نشن». یونسکو با آنکه قائل به حفظ ارزش‌های انسانی بوده اما بر این نکته تاکید داشته که هیچ امری از راه دیکتاتوری و زورگویی میسر نیست. تنها نکته‌ی روشن اثر این است که برانژه می‌گوید: «اگه هر کدوم از اون کرگدن‌ها بخوان، دوباره می‌تونن انسان بشن».

برانژه: (به ژان) زندگی‌کردن امری غیرعادی‌ست.
ژان: برعکس، هیچی طبیعی‌تر از این نیست. دلیلش هم اینکه همه‌ی مردم زندگی می‌کنند.
برانژه: تعداد مُرده‌ها بیشتر از زنده‌هاست. تعداد اونها روزبه‌روز بیشتر می‌شه، زنده‌ها کمیابن.
ژان: مُرده‌ها، باید گفت چنین چیزی وجود نداره! هاه! هاه!... (خنده‌ی بلند) اونها هم به شما فشار می‌آرند؟ چیزی که نیست، چطوری می‌تونه فشار بیاره؟
برانژه: من خودم از خودم می‌پرسم که آیا هستم یا نه!
ژان: (به برانژه) شما نیستید، عزیز من، برای اینکه نمی‌اندیشید! بیندیشید، آن‌وقت خواهید بود
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما