loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جایگاه قواعد استظهار در حل مسائل مستحدثه

4 (2)

ناشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

نویسنده رضا اسلامی

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 608

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 82183 10003022
230,000 207,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

قواعد استظهار مجموعه‌ای از قواعد اصولی است که با تشخیص ظهور تأسیس می‌شود و در راه کشف بسیاری از احکام شرعی از نصوص دینی موجود در قرآن و سنت به کار گرفته می‌شود.
مجموعه این قواعد در دو بخش ظهورات اولی و ظهورات ثانوی در این کتاب بحث شده است. در بخش اول مباحث قرینه‌شناسی جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان از اصالت و تبعیت در نظام قراین در این بخش سخن گفت.

فقه و اصول از مهم ترین علوم حوزوی است که ادوار و اطوار مختلفی را پشت سر گذاشته و در حرکت تکاملی خویش به توسعه و تعمیق بسیار رسیده است؛ ولی ما می‌توانیم بر ابعادی از این دو علم متمرکز شویم که جذابیت بیشتر دارد و کارآمدی هر دو علم را نشان می‌دهد؛ ازاین رو از میان انبوه مباحث اصولی، بخش‌هایی از مباحث الفاظ را در قالب قواعدی چند مطرح کرده‌ایم و از میان دریای مباحث فقهی به جمع‌آوری مسائل مستحدثه‌ای پرداخته‌ایم که در آنها حل مسئله بر قبول قاعده‌ای از قواعد استظهار لفظی متوقف است.

بدین ترتیب هم جایگاه علم فقه در پاسخگویی به نیازهای جهان معاصر و هم ارتباط فقه و اصول بهتر شناخته شده و کاربردی بودن علم اصول به زبان ساده‌تری بیان شده است. در این میان طرح مبانی و پیش‌فرض‌های اصولیان و نیز بحث از اقسام ظهورات و تقسیمات آن دو بحث تمهیدی مهم است که ظرفیت‌های پیدا و پنهان علم اصول را در مقایسه با مباحث هرمنوتیکی نشان می‌دهد. پس از آن می‌توان استظهارات لفظی را به دو شاخه اصلی یعنی استظهارات اولیه و ثانویه تقسیم کرد و در پی هر کدام از تطبیقات فقهی آن سخن گفت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما