loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جن زدگان

نمایشنامه های بیدگل؛ ایبسن (1)

ناشر بیدگل

نویسنده هنریک ایبسن

مترجم بهزاد قادری

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 140

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

جن‌زدگان در سلسله آثار ایبسن ارزشمند و معنادار است، چون، به اقتضای روش جدلیِ او با اندیشه‌‌های خودش، این اثر باید به روی دیدگاه، سبک، و روش اجرا دریچۀ تازه‌‌ای می‌گشود. در میان آثار «معاصر» یا رئالیستی او، یعنی آثاری که از نظم و اسطوره و تاریخِ حماسی فاصله می‌گیرند و به آدم‌‌های شهرنشین و مسائل آن‌ها می‌پردازند، جن زدگان پیش درآمد شگرفی است.

جن زدگان نه آن صلابت شاعرانۀ براند (1866) یا پرگنت (1867) را دارد، نه از آن پیرنگ منجسم، یا آن توازن بین دستگاه نمادین یا اسطوره‌‌ای و واقعیات زندگیِ رومزۀ مرغابی وحشی (1844) برخوردار است. این اثر بیشتر به خانه تکانی ایبسن برای نو کردن سبک و روش معمول و پیشین‌اش‌ می‌ماند.
سبکی که باید در خدمت اهداف تازه‌‌ای می‌بود. اما، به همین دلیل، برای آن‌ها که دوست دارند به شیوه‌‌های تجربیِ کارِ ایبسن نگاهی بیندازند، جن زدگان کار ارزشمندی است.

جن زدگان از فضایی دو قطبی و خطرناک خبر می‌دهد: محافظه کاری ویکتوریایی در برابر رادیکالیسم متمایل به نهیلیسم، دردی که ایبسن گناهش را به گردن روش محافظه کاران در مهار اندیشۀ انسآن‌ها و سازمان دهی ناکارآمد نهادهای اجتماعی می‌اندازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما