loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چشمهایت را ببند و به انگلستان فکر کن

نمایشنامه های بیدگل؛ اروپایی 17 / نمایشنامه کمدی

ناشر بیدگل

نویسنده جان چپمن | آنتونی ماریوت

مترجم فرشید ابراهیمیان | لیلی عمرانی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 133

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نمایشنامۀ چشمهایت را ببند و به انگلستان فکر‌کن طنزی سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و انسانی است که شوخی را دستمایه قرار می‌دهد تا از این طریق، به جدی‌ترین مسائل بشری، به ویژه در دوران پست‌مدرن بپردازد، دورانی که در آن سرمایه بر انسان حکومت می‌کند، اشیا بر اشخاص تسلط یافته‌اند، و دیگر چیز چندانی از بنیان‌های اخلاق انسانی باقی نمانده است. نمایشنامه از تقابلی ترسناک پرده بر می‌دارد: انسانِ عشقِ دلار، در قامتِ کارتل‌های هیولاگون و تراست‌های غول‌آسای غربی ـ با آن شگردهای شریف‌شان (!) ـ تمام‌قد در برابر موازین تمدنی چندهزارساله ایستاده است. وصحنۀ نبرد، این‌بار، یکی از مراکز اصلیِ همین تمدن است: لندن. نویسندگان برای به تصویر کشیدن این تقابل از شیوه‌ای آشنا استفاده کرده‌اند: به جانِ هم انداختنِ آدم‌هایی که دچار سوءتفاهم‌اند، نمایشِ آشوبی که لاجرم از دل این سوءتفاهم‌ها بیرون می‌آید و به اوج می‌رسد، و در نهایت، باطل‌نماییِ همۀ این‌ها پیش چشم‌های حیرت‌زدۀ ما. اما در این میان، چیزهایی تغییر می‌کنند. ارزش‌ها، باورها، نام‌ها و نشان‌ها دیگر همانی نیستند که پیش از آشوب بودند. چیزهایی برای همیشه از دست رفته‌اند. و بستنِ چشم‌ها شاید راهی باشد برای آسودن. چشم‌های باز موجب رنج است.

مجموعه نمایشنامه‌‌های بیدگل، مجموعه‌‌ای منحصربه فرد از نمایشنامه‌‌هایی است که تا به حال به فارسی ترجمه نشده‌‌اند و یا ترجمۀ مجددی از نمایشنامه‌‌هایی خواهد بود که از هر جهت لزوم ترجمۀ دوبارۀ آن‌ها حس می‌گردد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما