loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تالستوی، فروید، الیاس

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده مسعود قدیم فلاح

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 106

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

این کتاب نخستین جلد از پروژه‌ پژوهشی «عصر طلایی» است که به بررسی جامعه‌شناختی آثار «لف تالستوی» می‌پردازد.

«عصر طلایی» عنوان پروژه‌ای است که قصد دارد با رویکرد جامعه‌شناسی ادبیات به آثار داستانی نویسندگان شهیر عصر طلایی داستان‌نویسی و ادبیات روسیه بپردازد و تمامی آثار را با رویکردی جامعه‌شناختی مورد تحلیل و تفسیر قرار بدهد. در این پروژه نویسندگانی همچون «گوگول»، «داستایفسکی»، «شولوخوف»، «تورگینیف»، «گورکی» و «چخوف» مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در این اثر نویسندگان در دو جستار جداگانه به بررسی ابعاد و مقوله‌های مهمی در آثار تالستوی با توجه به آراء فروید و نوربرت الیاس پرداخته‌اند.

در جستار نخست نویسندگان با توجه به نظریات الیاس درباره‌ مرگ و تنهایی محتضران و با واسطه قرار دادن شوپنهاور، ماکس وبر و مکتب فرانکفورت میان تالستوی و الیاس، مرگ‌اندیشی در آثار داستانی این نویسنده‌ی روس را بررسی کرده‌اند.

همچنین در جستار دوم نیز با توجه به نظریات زیگموند فروید در کتاب «تمدن و ملالت‌های آن» راجع‌به تمدن و رنج‌های زیستن، به واکاوی نگاه تالستوی به رنج زیستن و معنای زیستن پرداخته‌اند.
همچنین در ضمیمه‌ای جداگانه نویسندگان به بررسی مفهوم «جنگ» در اندیشه و آثار تالستوی می‌پردازند؛ چرا که صلح جهانی همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های تالستوی بوده است و به آن پرداخت بسیاری می‌کند چه در رمان‌هایش و چه نامه‌نگاری‌هایش.

مسئله رنج است.انسان از همان هنگام که پای بر زمین گذاشته دچار رنجش و مصیبت شده است.از همان لحظه که نطفه اش بسته می شود،به سختی های زیستن مبتلا می شود.چه در کودکی پروانه وار هلدرلین و چه هنگام جوانی آنا،که بر قله زیبایی و سلامت ایستاده است.تا پیری همراه ژنرال کوتوزف بزرگ می ماند و با مرگ بیش از هر دوره ای خود را می نمایاند.مرگ رنج زیستن را بیش از هر زمانی متجلی میکند.مرگ معنای زیستن را مبهم می کند.آن هنگام که بشر در طول تاریخ زیستنش پای به مرحله تمدن می گذارد،رنج فزونی می گیرد،پیش می آید،هر چه بیشتر انسان متمدن را در می نوردد.آلوده ترش می کند،به صلیب میکشدش،زخم بر تنش فرو می آورد و خونش را به آسمان می پاشد.انسان گرفتار مصائب عصر جدید که مبهوت آن است می شودو محکوم به تحمل رنجی که ورتر گوته دچارش شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما