loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تالستوی و شوپنهاور

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده مسعود قدیم فلاح | سینا حسینی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 88

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

این کتاب قصد دارد با همین رویکرد جامعه‌شناسی ادبیات و همچنین ریشه‌یابی فلسفی به سراغ هر یک از نویسندگان عصر طلایی رمان‌نویسی روسیه برود. نویسندگانی مانند گوگول، تورگینیف، شولوخف، گورگی و دیگران.

نویسندگان در جلد نخست با رویکرد جامعه‌شناختی، تفسیر مقولات مهمی چون مرگ، تمدن، رنج زیستن، احتضار و جنگ را مدنظر قرار دادند، در جلد دوم با اتخاذ رویکردی فلسفی به تفسیر و تحلیل تاثیر فلسفه‌ آرتور شوپنهاور فلیسوف شهیر آلمانی، بر روی اندیشه و رمان‌های لف تالستوی پرداختند.

شوپنهاور مهم‌ترین فیلسوف منظومه‌ فکری تالستوی بوده است و نویسنده‌ روس او را جز نابغه‌ترین فلاسفه‌ تاریخ می‌داند و به همین دلیل از او تاثیر فراوانی به ویژه از "آناکارنینا" به بعد دریافت کرده است و این اثر را به عنوان ترجمانی از کتاب "جهان هم‌چون اراده و تصور" شوپنهاور نگاشته است.

قدیم‌فلاح و حسینی در این کتاب در فصل نخست که شامل دو بخش می‌شود به توضیح مبسوط فلسفه‌ شوپنهاور پرداختند و با شروع از "ریشه‌ چهارگان اصل دلیل کافی" و با توضیح و تفسیر فلسفه‌ کانت، به مفاهیم اصلی فلسفه‌ شوپنهاور، یعنی "اراده" و "تصور" دست می‌یازند.

این دو مولف با توضیح چیستی معمای این دو مفهوم در دیدگاه فلسفی شوپنهاور، به سراغ حاصل فلسفه شوپنهاور در رابطه با "فلسفه‌ زندگی" می‌روند و در ذیل این مبحث، به مسایلی چون انکار اراده، رنج ماهوی زیستن، چگونگی زیستن، اخلاقیات، عشق و از این قبیل می‌پردازند.

پس از این قدیم‌فلاح و حسینی در فصل دوم فلسفه‌ شوپنهاور را در تمام آثار داستانی تالستوی، از جمله "آناکارنینا"، "جنگ‌و‌صلح"، "رستاخیز"، "سونات کرویتسر" و ... بررسی دقیق و تفصیلی می‌کنند و تمامی شخصیت‌ها، روابط، حوادث، مرگ‌ها، تمایلات و تحولات شخصیتی را براساس اندیشه‌ شوپنهاور تفسیر و واکاوی می‌کنند.

در این کتاب حتی واقعیت "جنگ" را که به ویژه در جنگ و صلح از اهمیت بسزایی برخوردار است، نویسندگان با رویکردی شوپنهاوری که قرابت زیادی هم با نوع رویکرد فروید به آن دارد (که در جلد اول در بخش ضمیمه توضیح داده شده است) تفسیر می‌کنند و نوع نگاه مشترک تالستوی و شوپنهاور و فهم یکسان واقعیات ماهوی زندگی و عینی آن را تبیین و مقایسه می‌کنند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما