loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دیوان مولانا کمال الدین اهلی ترشیزی

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده کمال الدین اهلی ترشیزی

تصحیح و تعلیق سید وحید سمنانی

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 681

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 83383 10003022
385,000 365,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اهلی ترشیزی از شاعران اواخر عهد تیموری است. به روایت تذکره‌ ها و طبق گفته‌ های ارباب فن، این دوره از پرشاعرترین ادوار شعر پارسی محسوب می‌ شود؛ ولی تعداد دیوان ‌های منتشر شده از شاعران آن انگشت‌ شمار است.
شعر اهلی خارج از محدودۀ زمانی خویش سیر نکرده است و هرچند او را ملا و مولانا خوانده ‌اند، در هیچ‌ یک از شعرهایش به مطلب خاصی که نشان‌ دهندۀ دانش و اطلاعات خاصی از شاعر باشد، بر نمی ‌خوریم. غیر از این، هیچ مکتوب دیگری نیز از اهلی در دست نیست که نشان دهد دانش اهلی بیش از چیزی است که در اشعار او دیده می‌ شود.

در یک نگاه کلی فضای اشعار اهلی را در دو شاخۀ نزدیک به هم می ‌توان بررسی کرد. در شاخۀ اول شعر اهلی مبین احوال شاعری است که تمام آرزوهایش به وصال معشوق محدود می ‌شود. این صورت از تغزل وجه غالب اشعار شاعران مکتب هرات است. شاخۀ دیگر اشعار وی راوی شکایت او از زمانه است. اهلی در این ابیات شاعری است شاکی؛ اما شکایت توأم با ارائۀ راهکار یا حتی تلاش برای رهایی از وضع موجود نیست. این دسته از اشعار که حجم قابل تأملی از دیوان او را دربر می‌ گیرند، آیینۀ احوال انسان ناامیدی هستند که هرچند لب به شکوه باز کرده، در برابر ناملایمات راهی جز تسلیم پیش پای خود نمی‌ گذارد.

جز دیوان اهلی، هیچ اثر دیگری از وی در دست نیست. با وجود آنکه در منابع متقدم، غیر از دیوان اشعار، کتابی را به اهلی نسبت نداده‌ اند، در کتب متأخر آثار دیگری را به او منسوب کرده ‌اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما