loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هگل، کوژو، لکان؛ دگردیسی های دیالکتیک

به همراه پنج نامه منتشر نشده لکان به کوژو

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده رادوستین کالویانف

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 117

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

بخشی از سخن مترجم:
ما در این چند ساله، تقریبا یکسره از عینک ژیزک به لکان و سپس رابطه او با هگل نگرسته ایم. به گمانم وجهی که ممکن است کتاب حاضر را برای خواننده جذاب کند، سرشت غیر ژیزکی ارجاعات مولف است. کالویانف در کتابی که پیش رو دارید، نشان می دهد لکان در کجا هگلی است و در کجا از هگل متمایز اس. کالویانف در این رساله مختصر، حلقه واسطی به خواننده معرفی می کند که همزمان نقطه پیوند و گسست لکان (روانکاوی) و هگل (فلسفه) است. او این تفسیر واسط را در کوژو می یابد.

تفسیر انسان شناختی کوژو دیالکتیک هگل را به انسان پیوند می دهد. این همان نقطه ای است که لکان را درگیر هگل می کند. زیرا کوژو دیالکتیک هگل را به انسان و تناهی او پیوند زده بود، و لکان آنجا که می خواهد از هگل فاصله گیرد، خود را ملزم می داند از کوژو و یگانه تناهی تفسیر او، یعنی انسان، فاصله گیرد. بنا بر تفسیر انسان شناختی کوژو از هگل، آینده امکانی سراسر گشوده و رو به «شدن» است. از همین رو این حکم که انسان «نیستی ای است که در هستی می هیچد»، برای کوژو خبر از گشودگی آینده داشت، اما لکان این «هیچیدن» را نشانه ای از بیهودگی و افق ناگشوده و مسدود پیش روی انسان می دانست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما