loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چاووشی خوانی

ناشر پرنده

نویسنده مجید غلامی جلیسه

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 80

هم اکنون غیرقابل سفارش!

چاووشی‌خوانی
روایتی ساده و با احساس از توجه مردمان گذشته به سفر است.
رهایی از انتظار و هجران و آغازی برای سفر به سوی معشوق.
شکل موسیقیایی فولکوریک آن مشحون از نوای نیاز و شیدایی برای وصال است.
اشعاری ساده، روان و بی‌پیرایه که لذت وصال و درد هجران از ابتدا تا انتهایش نمایان است.
در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی برخی از ناشران ایرانی و عراقی همت کرده و برخی از این اشعار را که از قرار معلوم شایع‌تر بوده در قالب کتابچه‌هایی کم‌برگ و یا پوسترهایی دیواری چاپ و منتشر نمودند.
ناگفته نماند که این سبک موسیقایی و مذهبی خاص در جای جای ایران سابقه دیرینه داشته و حتی به زبانها، لهجه‌ها و گویش‌های مختلف اشعاری در این باب سروده شده است.
اشعاری که البته ورای شکل مرسوم چاووشی، مانند سفرنامه‌های منظوم و حتی راهنمایی زوار نیز عمل می‌نموده و گاهی جنبه‌های تاریخی منظوم نیز برآن افزوده شده است.
با کمال تاسف نسخه‌های بجای مانده از این منابع چاپی نادر بوده و به سختی یافت می‌شود. کتاب حاضر تجمیع و بازخوانی اشعار 6 عنوان کتابچه و ده پوستر چاپ سنگی و سربی مربوط به آن دوران و تلاشی برای حفظ و ترویج چاووشی‌خوانی است.

پی‌نوشت:
حق التألیف این اثر را وقف کردم، بخشی از آنرا برای پخش و توزیع کتاب در کتابخانه‌های روستایی و بخشی دیگر را صرف کم کردن هزینه‌های چاپ‌های بعدی
امیدوارم این سنت و این شکل حمایت از کتاب و کتابخوانی توسعه پیدا کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما