loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زنان در جهان دانشگاهی؛ دیدگاه های تطبیقی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 84569 10003022
170,000 161,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب شامل مقالاتی با رویکردهای تاریخی، جامعه شناسی و روانشناسی اجتماعی است. خط‌مشی علمی کتاب، کاربست پیوند رویکردهای رشته‌ای مختلف است: تاریخ، برای فهم چگونگی زنانه‌شدن آموزش عالی و پژوهش و نیز خط سیرها و راهبردهای پیشگامان این حوزه؛ جامعه‌شناسی، برای تحلیل‌های تاریخی-اجتماعی حرفه‌های زنان و فهم سقف شیشه‌ای موجود در آموزش عالی و پژوهش. همچنین کتاب به تحقیقات روان‌شناسی‌ اجتماعی درباره درد و رنج زنان در محیط کار و واکاوی تضادهای بین زندگی حرفه‌ای و زندگی خصوصی می‌پردازد.

بخش اول کتاب به بررسی تاریخی ورود اولین دانشجویان دختر به دانشگاه‌های فرانسوی و سپس تجربه‌های حرفه‌ای این پیشگامان می‌پردازد.
بخش دوم برحرفه‌‌های دانشگاهی زنان متمرکز است و جایگاه زنان و مسیر حرفه‌ای‌شان را در یک محیط مختلط اما نابرابر مورد پرسش قرار می‌دهد.
سرانجام، مقالات بخش سوم تأثیرات پژوهش‌های فمینیستی را بر تغییرات نهادی انجام‌گرفته در فرانسه و چند کشور دیگر بررسی می‌کند.

مترجمان در مقدمه کتاب می‌نویسند: «با خواندن این کتاب، با فهمی از فرایند زنانه‌شدن در دانشگاه‌ها مواجه می‌شویم. گرچه بیشتر مقالات به تجربه زنان دانشگاهی در دانشگاه‌های اروپایی می‌پردازند اما با مقالاتی درباره تجارب زنان دانشگاهی از ابیجان و هائیتی نیز مواجه می‌شویم و همین تجربیات، ما را به فهمی از اشتراکات و نیز تفاوت‌های تجربه زنان در کشورها و حتی در درون یک کشور در رشته‌های مختلف می‌رساند»

به نوشته مترجمان: «با خواندن تلاش‌های زنان برای بازکردن درهای دانشکده‌های شهرهای تولوز و پاریس در اواخر قرن نوزدهم،با مقاومت نهاد دانشگاه در برابر ورود زنان به دانشگاه به‌ویژه در برخی رشته‌های پرمنزلت که در دوره‌ای اساس ملت‌سازی و دولت‌سازی شمرده می‌شدند (مانند متخصصان قرون‌وسطا) مواجه می‌شویم. بامقایسه این شکل از مقاومت با مخالفت‌های دانشکده حقوق دانشگاه تهران در برابر پذیرش دانشجوی زن در نیمه اول قرن بیستم در ایران، بار دیگر به جهانی‌بودن آنچه بوردیو سلطه مذکرمی‌نامد، بیشتر پی‌ می‌بریم؛ سلطه‌ای که اگرچه جهانی است در هر جامعه و در هر شرایط تاریخی، شکل و شیوه‌ای دیگرگون می‌یابد. خواندن این کتاب به ما یادآوری می‌کند که دانشگاه همیشه نهادی شایسته‌سالار و عاری از سوی گیری‌های مردانه نیست. نهاد دانشگاه، خود، حاوی سازوکارهایی است که بازتولیدکننده سلطه مذکر است؛ سلطه‌ای که به اشکال آشکار و نهان عمل می‌کند و مانع رشد و ترقی زنان در دانشگاه‌ می‌شود. این کتاب درک ما را از دلایل فرودستی زنان در جهان دانشگاهی دقت و وسعت بخشید و امیدواریم بتواند برای دانشجویان و پژوهشگرانی که موضوع پژوهش‌هایشان جنسیت و آموزش عالی است نیز مفید باشد».

موضوع جنسیت و آموزش عالی دغدغه اصلی این کتاب است. با خواندن این کتاب، با فهمی از فرایند زنانه‌شدن در دانشگاه‌ها مواجه می‌شویم. گرچه بیشتر مقالات به تجربۀ زنان دانشگاهی در دانشگاه‌های اروپایی می‌پردازند اما با مقالاتی دربارۀ تجارب زنان دانشگاهی از ابیجان و هائیتی نیز مواجه می‌شویم و همین تجربیات، ما را به فهمی از اشتراکات و نیز تفاوت‌های تجربۀ زنان در کشورها و حتی در درون یک کشور در رشته‌های مختلف می‌رساند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما