loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیر و سلوک؛ مقدمه: سلوک معنوی در پرتو نور قرآن و عترت (ع)

شرح منازل هفتگانه / مقدمه

ناشر موسسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا (س)

نویسنده حسین مظاهری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 200

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

مجموعۀ مباحث «سیر و سلوک» آیت الله العظمی مظاهری«مدّظلّه العالی» ، مشتمل بر یک مقدّمه و چند دفتر است که در آن دفاتر به شرح منازل هفتگانۀ سیر و سلوک پرداخته خواهد شد.
بر سالکان الی الله پوشیده نیست که تعداد منازل سیر و سلوک در دیدگاه اهل عرفان مختلف است؛ برخی برای سلوک الی الله، یک، دو یا هفت منزل، برخی سی و یک منزل یا هفتاد منزل و گروهی دیگر صد منزل ذکر کرده اند و حتّی برخی قائل به وجود هزار منزل در سیر و سلوک می باشند.
آیت الله العظمی مظاهری«مدّظلّه العالی» در سیر و سلوک، قائل به سه سیر کلّی می باشند که سیر اوّل آن با عنوان «سیر من الخلق إلی الحق»، دارای هفت منزل «یقظه، توبه، تقوا، تخلیه، تحلیه، تجلیه و لقاء» است که بسیاری از منازل عرفانی که در سخنان عارفان به شکل و تعداد مختلف بیان گردیده است، در درون این هفت منزل می گنجد.
همچنین در دیدگاه سلوکی آیت الله العظمی مظاهری«مدّظلّه العالی» ـ که بر گرفته از مکتب عرفانی اصیل و بالندۀ امام خمینی«ره» و علامه طباطبائی«ره» است ـ سیر و سلوک با پای بندی به قواعد شریعت مقدّسه و تقیّد به رعایت تکالیف شرعی آغاز می شود و با همین تقیّد ادامه می یابد و سالک در هیچ مرتبه ای، از التزام به احکام شرعی بی نیاز نمی شود. در این دیدگاه، تقیّد به ظواهر شرع به عنوان برترین استادِ اخلاق، قلمداد می شود و در واقع فقه آل محمّد«صلی الله علیه وآله و سلم» زیر بنای سلوک الی الله شمرده شده و سالک برای پیمودن درجات قرب الهی، با اقتدا به عارفان راه یافته و عالمان ربّانی، در قدم نخست به احکام فقهی اهتمام ورزیده و این اهتمام را تا پایان راه استمرار می بخشد.
کتاب حاضر ـ که در واقع درآمدی بر منازل هفتگانۀ سیر و سلوک است و مباحث آن به لزوم بهره گیری سالک از نور قرآن و عترت«سلام الله علیهم»در راستای پیشبرد اهداف عالی سیر و سلوک می پردازد ـ حاصل جلسات دروس اخلاقی آیت الله العظمی مظاهری«مدّظلّه العالی» در شب های جمعه، در مسجد حکیم اصفهان می باشد که پس از تنظیم، تحقیق و ویرایش و سپس بازبینی نهائی معظّم له به صورت حاضر ارائه می گردد.
این مباحث از یک بُعد، تفسیر اخلاقی، عرفانی آیات اولیّۀ سورۀ مزّمّل و حاوی دستورالعمل سازنده ای است که خداوند منّان پس از بعثت پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله و سلم»، نازل فرمود و مسیر حرکت پر فراز و نشیب رسالت آن حضرت را مشخّص و هموار ساخت.
آیت الله العظمی مظاهری«مدّظلّه العالی» با عنایت به تأثیرات عمیق و کاربرد ویژه ای که دستورالعمل مزبور در آغاز و پیشبرد سیر و سلوک دارد، تفسیر این آیات و تبیین اخلاقی آن را به عنوان مقدّمه و درآمدی برای سیر و سلوک برگزیده اند. از آنجا که عمل به این دستورات قرآنی، با اسوه قرار دادن پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله و سلم» و سائر حضرات معصومین«سلام الله علیهم» و تأسّی به سیرۀ حسنۀ آن بزرگواران میسّر می گردد، و در واقع سالک بدین وسیله به قرآن کریم و عترت طاهره«سلام الله علیهم» تمسّک می جوید، این کتاب با نام فرعی «سلوک معنوی در پرتو نور قرآن و عترت«سلام الله علیهم»» نام گذاری شده و به عنوان مقدمۀ شرح منازل سیر و سلوک ارائه می گردد.
دستورالعمل خداوند متعال در سورۀ مزّمّل مشتمل بر دوازده بخش است که عبارتند از: شب زنده داری، نماز شب، تمسّک به قرآن، اراده، قاطعیّت در گفتار، فعّالیّت، ذکر، دعا، انقطاع الی الله، توکّل، صبر و سعۀ صدر. در کتاب پیش رو، به تناسب بیان اهمیّت و کاربرد ویژۀ نماز شب و با توجّه به تأثیری که «نماز» در سیر و سلوک و سعادت دنیا و آخرت انسان ها دارد، فصل مستقلّی نیز به موضوع نماز اختصاص یافته است. همچنین به مناسبت تبیین جایگاه ویژۀ تمسّک به قرآن کریم در سیر و سلوک، لازم می نمود در فصل جداگانه ای به ضرورت تمسّک به ثقل قرآن، یعنی عتر«سلام الله علیهم»پرداخته شود. بنابراین کتاب حاضر در حقیقت حاوی چهارده دستورالعمل سازنده و کاربردی برای اهل سیر و سلوک است که عمل به آن و پایبندی به استمرار آن، برای سالکان الی الله ـ در هر مرتبه و مرحله ای که باشند ـ لازم و ضروری به نظر می رسد.
برخورداری از بیانی روان و قابل فهم و عاری بودن از اصطلاحات غامض عرفانی از ویژگی های مباحث اخلاقی، عرفانی معظّم له است که موجب میگردد افراد گوناگون در سطوح مختلف و با معلومات متفاوت، بتوانند از این مباحث بهرۀ لازم را ببرند. در واقع اهل سیر و سلوک و جوانان تکامل طلب، می توانند با مطالعه و عمل به این کتاب، به منازل سیر و سلوک و درجات والای عرفانی دست یابند و افراد دیگر نیز می توانند با برداشت اخلاقی از کتاب، به قدر توان خود در مسیر سلوک الی الله قرار گیرند.

انسان باید مراقب باشد گناه نکند، که گناه موجب ذلت دنیا و آخرت است. ولی اگر گناهی مرتکب شد، لازم است فورا توبه کند و از خدای رحمان و رحیم، عذر خواهی نماید و اجازه ندهد گناه برای او به صورت عادت درآید. از گناه روی گناه بپرهیزید که موجب بدبختی او می شود. مواظب باشد در سرازیری گناه واقع نشود، زیرا در این صورت نظیر آدمی که در اتومبیل ترمز بریده نشسته است، به دره شقاوت سقوط می کند. نهایتا اگر گناه کرد و - العیاذبالله - گناه او تکرار شد و به صورت عادت درآمد، باید مراقب باشد آن گناه را توجیه نکند که توجیه گناه نفس لوامه را به نفس محسنه مبدل می کند و هر کار بدی را در نظر انسان به صورت یک امر نیکو جلوه می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما