loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دیوار سفارت، دیوار نفس

ناشر موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت

نویسنده جمعی از نویسندگان

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 336

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

از وقایع بسیار مهم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اشغال لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام است؛ واقعه ‌ای که امام خمینی (ره) از آن با عنوان «انقلابی بزرگ ‌تر از انقلاب اول» یاد کردند. مواضع ایشان درباره آمریکا و آن حادثه، بسیار روشن و قاطع است، لقب «شیطان بزرگ» را پس از 13 آبان 1358 به آمریکا دادند. امام خمینی (ره) نه به‌ عنوان «بهانه» - که برخی مدعی‌ اند- بلکه به عنوان استراتژی اساسی نظام جمهوری اسلامی در مقابله با استکبار و ظلم ‌ستیزی، از این واقعه مهم بهره گرفتند، و تا پایان عمر بابرکت و شریفشان باشدت بر آن پای فشردند و این واقعه و یاد و جهت ‌گیری صحیح آن را حفظ کردند. ایشان اشغال لانه جاسوسی را به‌ عنوان سرآغاز بُعد مبارزه بین ‌المللی با ریشه مفاسد در جهان، بزرگ شمردند.

با وجود این بیانات و تبیین مسئله؛ این واقعه، هم از سوی آمریکایی‌ ها که یک سوی آن قرار دارند و هم از سوی برخی عوامل اشغال کننده لانه و بعضی از جریان ‌ها و اشخاص سیاسی، مورد تحریف و تردید قرار گرفته است.

در درون کشور برخی جریان ‌ها از جمله لیبرال ‌ها و ملی ‌گرایان، همچون نهضت آزادی و بازرگان در رأس این نهضت، ابوالحسن بنی‌ صدر و جناح جبهه ملی، به دلیل افشاگری‌ های ارتباط آنان با سفارت و عناصر اطلاعاتی آمریکا، و ضربه خوردن به حیثیت سیاسی و ساقط شدن از قدرتشان، از ابتدا و کمی بعد از اشغال لانه، به ضدیت و مخالفت با این اقدام برخاستند. بعدها جریان‌ های پیوسته یا مرتبط با لیبرال ‌ها از درون حاکمیت، به ‌خصوص تعدادی از عناصر لانه جاسوسی که به دلایلی رویکرد جدیدی در قبال مسائل نظام از جمله ارتباط با آمریکا پیدا کرده بودند، به روایت ‌ها و توجیهاتی از این حادثه پرداختند که یا اصل آن را زیر سؤال می‌ برند و یا تداوم تقابل با خصلت استکباری آمریکا و لزوم مقاومت در برابر خواسته ‌های زیاده‌ خواهانه او را مورد خدشه قرار می‌ داد.

شناخت چرایی اتخاذ این مواضع و بیان این نقطه نظرها به‌ خصوص از سوی معدود از کسانی که یک روز از دیوار سفارت آمریکا بالا رفته و مهم ‌ترین واقعه انقلاب را رقم زده و هیمنه آمریکا را در جهان فرو ریختند، ولی امروز تردیدشان و ندامت‌ خواهی می‌ کنند، به‌ خصوص برای جوانان بسیار ضروری است. جلوگیری از «تحریف» واقعیت ‌ها خصوصاً اتفاقات دهه شصت برای حافظه تاریخی ملت و شکست سایر توطئه ‌های آمریکا از جمله «تحریم»، شناخت این حادثه و ابعاد آن و مواضع گروه «پشیمان» ها را الزامی می‌ نماید.

این کتاب در چهار فصل به بررسی موضوعات ذیل پرداخته است:

1- سابقه آمریکا در ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا اشغال لانه جاسوسی.

2- چگونگی اشغال لانه جاسوسی، روند اطلاع یابی و حمایت امام خمینی از آن، ماجرای طبس و ادامه گروگان‌ گیری.

3- سرنوشت دانشجویان پیرو خط امام، عوامل تغییر مواضع در برخی از این دانشجویان.

4- تداوم انگیزه‌ های تصرف لانه جاسوسی پشیمانی و توبه یا ایستادگی؟

در پیوست‌ ها هم متن بیانیه الجزایر و همکاری موسسه نظر سنجی آینده با بیگانگان درج شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما