loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زندگی و مبارزات شهید اسدالله لاجوردی

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی ، به عنوان یکی از مهم ترین تحولات قرن بیستم، نتیجه ی سال ها تلاش و مجاهدت های مردمی است که به رهبری امام خمینی(ره) توانستند بر حکومت استبدادی پهلوی پیروز شوند و به عمر طولانی حکومت شاهنشاهی در ایران خاتمه دهند. در جریان انقلاب اسلامی برخی گروه ها و شخصیت ها تلاش خستگی ناپذیری از خود نشان دادند که بررسی زندگی و فعالیت های آنها می تواند نکات تاریک این واقعه ی مهم را روشن سازد.

شهید اسلام «سید اسدالله لاجوردی» از جمله کسانی بود که در نهضت انقلابی ایران نقش داشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز وظایف مهمی را در جهت استحکام نظام جمهوری اسلامی بر عهده گرفت. وی در سال 1314 ش در خانواده ای مذهبی در جنوب تهران دیده به جهان گشود و در کانون گرم خانواده با تعلیمات اسلامی پرورش یافت. دوران کودکی وی مصادف با حکومت استبدادی رضاخان و اشغال ایران در1320 ش و دوران جوانی شهید لاجوردی نیز مصادف با حوادث مهمی در عرصه ی سیاست ایران است. نهضت ملی شدن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد، از جمله حوادث مهم این دوره اند که تأثیر فراوانی بر روحیات و عواطف وی داشتند. سید اسدالله به علت فقر مالی ناچار شد دبیرستان را ترک کند و به کار در بازار مشغول شود. در همین زمان از طریق آشنایی با حاج صادق امانی زمینه ی حضور لاجوردی در گروه شیعیان فراهم می شود.

در دهه ی 1330 به همراه یاران خود در گروه شیعیان به فعالیت های فرهنگی- مذهبی مشغول می شود و در مسائل سیاسی دخالت نمی کند. از آنجایی که وی در جریان مبارزات فداییان اسلام و آیت الله کاشانی قرار می گیرد، به فعالیت های سیاسی هم کشیده می شود و با آغاز نهضت امام خمینی(ره) در زمره ی یاران وی درمی آید. با مشاهده ی اولین اعلامیه ی امام(ره) سخت تحت تأثیر قرار می گیرد و از این زمان با اشتیاق وصف ناپذیری به همراه دوستان خود، تکثیر و توزیع اعلامیه های امام را آغاز می کند. شهید لاجوردی در سال های تبعید امام به دلیل فعالیت های مبارزاتی سه بار دستگیر و به زندان محکوم می شود و مورد شکنجه قرار می گیرد. یکی از ویژگی های منحصر به فرد وی مقاومت در برابر شکنجه های سنگین ساواک بود که هیچ گاه نتوانستند از وی اعتراف بگیرند؛ به طوری که وی را «مرد پولادین زندان ها» لقب دادند. لاجوردی بلافاصله پس از اینکه از زندان آزاد می شد، به فعالیت های خود ادامه می داد. وی در معیت بزرگ مردانی چون شهیدصادق امانی و شهیدمهدی عراقی به تشکیل جمعیتی مبارز با عنوان «هیئت های مؤتلفه ی اسلامی» دست یازید که یکی از تشکل های مؤثر در تبلیغ و ترویج پیام امام و پیشبرد نهضت انقلابی ایشان به شمار می رفت و تا کنون نیز پابرجاست.

شهید لاجوردی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش فعالی ایفا کرد و با توجه به شناخت جریانات سیاسی کشور، در سمت دادستانی نظام جمهوری اسلامی قرار گرفت و در برخورد با جریانات فکری و سیاسی ضدانقلاب وظیفه ی سنگینی پذیرفت. وی به تعقیب و خنثی کردن توطئه های گروهک های معاند سیاسی، به ویژه گروهک فرقان و منافقین پرداخت و در این زمینه تلاش های فراوانی کرد. بدین ترتیب لاجوردی عهده دار حفظ و حراست از نظام نوپای جمهوری اسلامی گردید و توانست گروهک های منافقین و فرقان را از بین ببرد. مقارن با پایان جنگ تحمیلی، لاجوردی به ریاست سازمان زندان های کشور منصوب شد و با توجه به شرایط دشوار زمانی و مشکلات عدیده ای که پس از جنگ گریبانگیر جامعه ای ایران شده بود، توانست هم در عرصه ی تربیت و بازپروری مجرمین و هم در عرصه ی مدیریت سازمان زندان ها به توفیقات زیادی دست پیدا کند. وی در سال1376 ش از ریاست سازمان زندان ها، و اقدامات تأمینی تربیتی کشور استعفا داد و بار دیگر به حجره ی کوچکش در بازار تهران بازگشت. شهید لاجوردی در اول شهریور 1376 ش توسط علی اصغر غضنفرنژاد و علی اکبر اکبری ده بالایی از اعضای گروهک منافقین مورد سوء قصد قرار گرفت و به شهادت رسید.

اثر حاضر شرحی است بر زندگینامه ی شهید سیداسدالله لاجوردی که تا پیش از پیروزی انقلاب، در راه نهضت اسلامی، سال ها زندان و شکنجه را تحمل کرد و پس از انقلاب نیز نقش مهمی در سمت های اجرایی نظام جمهوری اسلامی داشت. اهمیت پرداختن به زندگینامه و فعالیت های این شهید بزرگوار بیش از همه به دلیل عضویت ایشان در هیئت های مؤتلفه ی اسلامی، شناخت کامل از جریان های مارکسیستی رایج در زندان های رژیم پهلوی و جامعه ی بحرانی پس از انقلاب، ارتباط و همکاری با روحانیت و تأکید بر صبغه ی مذهبی مبارزات، نقش فعال در حراست انقلاب از توطئه های معاندین و در نهایت ارائه ی راهکارهای نوین در عرصه ی بازپروری مجرمین و مدیریت سازمانی است.تدوین زندگینامه ی شهید لاجوردی تا حد امکان با تکیه بر منابع دست اول مانند: اسناد ساواک، سخنرانی ها و مصاحبه های شهید لاجوردی، اسناد موجود در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مجتمع فرهنگی شهید بهشتی، کتب ونشریات و نیز به کارگیری روش تاریخ شفاهی در جمع آوری خاطرات نزدیکان و آشنایان شهید لاجوردی صورت پذیرفته است؛ اما بی تردید دارای نواقصی است که نگارنده امیدوار است بتواند با راهنمایی و تذکرات خوانندگان محترم، به ویژه خانواده ی بزرگوار و همسر و فرزندان آن شهید، کاستی ها را جبران کند و گام کوچکی در جهت شناساندن مبارزی انقلابی بردارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

دانیال

لطفا این کتاب را موجود کنید

25 خرداد 1400

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما