loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ سازها به همراه نمونه ‌هایی از نظم و نثر ادب فارسی

ناشر سوره مهر

نویسنده طغرل طهماسبی مراغی

سال نشر : 1395

تعداد صفحات : 306

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 85364 10003022
65,000 61,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

با عنایت به خالی بودن جای چنین کتابی در میان منابع و نیز اثری که تأثیر و تأثر موسیقی و ادبیّات را جلوه نماید، از سال 1376 با مشاهده‌ی متون نظم و نثر ادبیّات هزار ساله‌ی کلاسیک و معاصر، ضمن معرفی سازهای ایرانی، نمود آن‌ها در ادبیات ما تبیین گردیده است.

فرهنگ سازها نام مجموعه‌یی است که در آن نامِ سازهای ‌ایرانی و آن دسته از سازهای غربیِ به‌کار رفته در موسیقی ایران، به صورت مشروح در سه قسمتِ: سازهای بادی، رشته‌یی و ضربی در آن ذکر شده است. جلدِ اوّلِ مجموعه، به سازهای بادی (ذواتُ النّفخ)، اختصاص یافته که اسامی در آن به صورت الفبایی مرتّب گردیده است؛ شناختِ نوع ساز، ساختمان ساز، زمان ‌و ‌مکانِ ایجاد، نظریّه‌ی صاحب‌نظران، شاهدان نظمی ‌و‌ نثریِ گویندگان برترِ ‌هزار ساله‌ی ادب‌ فارسی، شرح هر مطلبِ دور از ذهن به همراهِ تصاویر، ‌مجموعه‌ی «فرهنگ سازها» را تشکیل می‌دهند. برشی از کتاب فرهنگ سازها : و گویند و چه خوش گویند که موسیقی اشرفِ صناعات باشد و واضعانِ این صناعت حکمای الهی چون: فیثاغورِث و افلاطون و ارسطو و بطلمیوس و باربَد و نکیسا بوده‌اند؛ حکیمی که می‌گوید: من استماعِ نغمه‌یی چند از حرکاتِ فلکی می‌کنم و آن نغمات در حنجره‌ی خیالِ من متمکّن گشته، و آن گاه از آن اصول، قواعدِ این علم بنهادند. و امروزه روز، موسیقی، این هنر مظلوم و مهجور که میراثی با ارزش از گذشتگان است، آن‌گاه با ارزش خواهد ماند که آن‌ را به عنوان میراث بدانیم. این تلقّی، محصول آزادی، فراغت و رفاه است! با این همه هرجا و هرگاه فریاد برآوریم که: «هنر نزد ایرانیان است و بس» ! بی‌فایده خواهد بود تا به این مهم دست یابیم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما