loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کلمات در خط مقدم

بررسی و تحلیل شعر مقاومت

ناشر روایت فتح

نویسنده جواد محقق

تعداد صفحات : 171

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 8695 10003022
3,000 2,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در فضای ادبیات معاصر، هم زمان با آغاز جنگ تحمیلی ایران و عراق گونه ای از شعر با عنوان «شعر دفاع مقدس» پا به عرصه وجود گذاشت. این شعر به دو دوره شعر جنگ و پس از جنگ تقسیم می شود. مجموعة حاضر، حاوی مقاله ها و یادداشت هایی است که در نخستین کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی، فراهم آمده است. در این مقاله ها، به بررسی سیر تکوینی شعر دفاع مقدس، نمادگرایی در حوزة شعر سپید مقاومت، تجلی سمبلیک مقاومت و تطبیق و پیوند ادبیات دفاع مقدس و ادبیات کلاسیک و...، پرداخته می شود.
این کتاب، از میان مقاله ها و یادداشت های گروهی از شاعران در آستانه برگزاری نخستین کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی شکل گرفته است. به عنوان مثال، «رضا اسماعیلی» در «بررسی سیر تکوینی شعر دفاع مقدس»، از شعر پایداری به عنوان منزل آخر شعر دفاع مقدس نام می برد: «شاعران دفاع مقدس که بعد از پشت سر گذاشتن دو دهه ی پربار، اکنون به بالندگی و بلوغ ادبی رسیده اند که از این پس گستره ی ذهن و زبان خود را از مرزهای جغرافیایی ایران به جهان گسترش می دهند و هم نوا با شاعران پایداری جهان، در مسیر بیدارگری و استعمارستیزی گام برمی دارند.» در «کلمات در خط مقدم»، شعر مقاومت عرب نیز مورد بررسی قرار می گیرد: «شاعران عرب برای رساندن پیام پایداری از ابزارهای گوناگونی بهره می برند و گرایش به قومیت و ملیت که طالبان فراوان دارد یکی از این ابزارهاست. آن چه از ادبیات عرب پیداست این است که ملل عرب به رغم ادعای غلیظ قومیت در طول روزگاران متمادی، یکی از متفرق ترین اقوام نیز به شمار می آیند.» «بررسی تکوینی شعر دفاع مقدس»، «شعر پایداری، دعوت به روشنای صلح»، «نمادگرایی در حوزه شعر سپید دفاع مقدس»، «شعر مقاومت عرب با میراثی از دنیا و دین»، «از تقلیل گرایی تا تقلیل سرایی»، «مقدمه ای بر مقاومت و تعهد در شعر فارسی»، «تطبیق و پیوند ادبیات دفاع مقدس با ادبیات کلاسیک»، «تجلی سمبلیک مقاومت» و «ویژگی های مشترک شعر مقاومت در ادبیات ایران و جهان»، عناوین بخش های مختلف این کتاب را تشکیل می دهند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما