loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه اخلاق هنجاری اسلام بر اساس قرآن کریم

3 (2)

ناشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

نویسنده سید علی‌ اکبر حسینی رامندی

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 408

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 87176 10003022
70,000 63,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

چرایی پایبندی به دستورهای اخلاقی از پرسش‌ های اساسی دربارۀ اخلاق است. پاسخگویی مکتب‌ های اخلاقی، زمینه پیدایش سه گروه نظریه‌های اخلاقِ هنجاریِ نتیجه ‌گرا، وظیفه‌ گرا و فضیلت‌ محور را فراهم آورده است. هدف این پژوهش، بررسی نظریه اخلاقی اسلام بر اساس آموزه‌های قرآنی است که دستاوردِ آن، سازگاری نظام اخلاقی قرآن با نظریه‌های نتیجه‌ گراست.
رفتار خوب اخلاقی در مکتب ‌های نتیجه ‌گرا وابسته به ذاتی ‌بودن خوبی آن نیست، بلکه رفتاری خوب است که ما را به نتیجه مطلوب دلالت کند. اما نتیجه‌ گرویِ قرآنی تطابق الزاماتِ اخلاقی را با خوب و بد ذاتی انکار نمی‌کند؛ زیرا با واکاوی هنجارهای اخلاقی اسلام به‌ وضوح می‌توان دریافت همه یا بسیاری از رفتارهای رسانندۀ آدمی به غایت فعل اخلاقی (بهشت و قرب خدا)، مانند راستگویی، سخاوت، شجاعت حسن ذاتی دارند و همه رفتار های دوردارنده از خداوند دارای قبح ذاتی می‌باشند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما